IFFR Tiger College: How to Have Sex

Kamer
Pathé 1
Tickets Voeg toe aan agenda

Het beste van twee werelden: een van de beste films van dit festival, voorafgegaan door een lezing van een van de beste docenten van de Erasmus Universiteit. Dr. Samira van Bohemen van het Erasmus Love Lab geeft een inleiding op de film How to Have Sex, de eerste speelfilm van de Britse Molly Manning Walker, en brengt daarmee haar expertise naar de filmzaal: Wat is goede seks? Hoe denken jongeren hierover? Is een Hot Girl Summer een goed moment voor seksuele experimenten en voor het ontdekken van je (seksuele) identiteit? Of zet het de jongeren ook onder druk om hun grenzen te overschrijden?

In deze eerste speelfilm van Molly Manning Walker, die een achtergrond heeft in de cinematografie, wordt de beladen seksuele ontwikkeling van tienermeisjes vastgelegd met een opvallend authentiek en gevoelig resultaat. Ook zelfontdekking en vrouwelijk genot krijgen de ruimte in deze film, die op het filmfestival van Cannes de Un Certain Regard-prijs won.

School is voorbij voor drie zestienjarige beste vriendinnen en ze vertrekken naar Kreta voor een week vol zon, feesten en (hopelijk) seks, voordat ieder haar eigen weg zal gaan. De intelligente Em is toegelaten tot de universiteit en lijkt verzekerd van een stralende toekomst. Tara en Skye zijn minder zeker van hun toekomst, maar zijn vastbesloten om volop van hun tijd in dit zonovergoten Griekse paradijs te genieten. Tara is als enige van haar vriendinnen nog maagd en voelt de druk om zich bij de eerste de beste gelegenheid te laten ontmaagden. Deze ambitie stuit op vragen rondom instemming, een spanning die in deze krachtige film uitbundig wordt verkend, zónder te moraliseren.
Michelle Carey

Dr. Samira van Bohemen is assistent-professor cultuursociologie aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) en hoofd van het Erasmus Love Lab. Haar onderzoek gaat voornamelijk over alledaagse identiteitspolitiek en onderscheidt zich door haar serieuze blik op onderwerpen als plezier en 'goede seks'. Ze onderzoekt onder andere hoe verschillende sociale groepen sommige seksuele activiteiten als plezierig ervaren (of juist niet) en hoe deze ervaringen verbonden zijn met identiteit.

How to Have Sex I Molly Manning Walker I 91 minuten I Verenigd Koninkrijk I 2023

Dit Tiger College is een samenwerking tussen het International Film Festival Rotterdam (IFFR) en Studium Generale.

Datum: Woensdag 31 januari 2024
Tijd: 19:00 hrs.