Leeskabinet-lezing: Auke Hulst over 'Zoeklicht op het gazon'

Type
Lezing
Voeg toe aan agenda

In Zoeklicht op het gazon kruipt Auke Hulst in de huid van Richard Nixon, voormalig president van de VS. Op 8 november 1960, de dag van de presidentsverkiezingen, neemt Nixon het op tegen de talentvolle senator John F. Kennedy. Dan is Nixon opeens verdwenen.

In de verloren uren voor de uitslag gaat Nixon op een roadtrip die hem naar Tijuana, Mexico zal brengen. Voor hem is het een reis langs plaatsen uit zijn verleden die tegelijk voorafschaduwingen lijken van een donkere toekomst.

In deze gedurfde roman onderzoekt Auke Hulst het getroebleerde karakter van Nixon en de gevolgen daarvan voor het verloop van de geschiedenis. Het resultaat is een indringend psychologisch portret, in een virtuoze taal opgediend en met een rijke verbeeldingskracht.

Interview door Berrie Vugts

“Het inlevingsvermogen van Hulst is even groot als zijn stilistische brille. Je voelt en ruikt met Nixon mee terwijl hij zijn politieke ondergang tegemoet struikelt.” – Frits Abrahams, NRC Handelsblad

Auke Hulst (1975) brak in 2012 door met zijn derde, sterk auto-biografische roman Kinderen van het Ruige Land. Hij won twee jaar achtereen de Harland Award boekprijs, met Slaap zacht, Johnny Idaho (2015) en met En ik herinner me Titus Broederland (2016) dat ook op de longlist stond van de ECI literatuurprijs en de Libris Literatuur Prijs. Motel Songs (2017) werd lovend ontvangen en bekroond met de Bob den Uyl Prijs.

Aanmelden via leeskabinet@eur.nl of bel 010-4081195

Gratis toegang, ook voor niet-leden.

Inloop vanaf 19.30

Locatie:

Erasmus Universiteit, Senaatszaal,

(Erasmus Building voorheen gebouw A, 1e verdieping)

Burg. Oudlaan 50 Rotterdam