Leeskabinet-lezing door Koo van der Wal: Op zoek naar de ziel van Europa

donderdag 17 jan 2019, 20:00 - 21:15
Lezing
Voeg toe aan agenda

In zijn nieuwste boek gaat Koo van der Wal in op de redenen waarom het proces van Europese integratie steeds opnieuw stokt. Europa zou een fataal tekort vertonen, namelijk dat de burgers daarin vergeten zijn. Wil een verdere eenwording van Europa een kans maken dan zal het een ander Europa moeten zijn dan dat van de politieke managers en bureaucraten. Een ander Europa met bezielend elan, hoe zou dat eruit moeten zien?

Volgens Van der Wal moeten we terug naar het verhaal dat aan de Europese manier van leven en denken ten grondslag ligt. Dat is het verhaal van een humaniteit waarbij vrije ontplooiing, gelijkwaardigheid en medemenselijkheid centraal staan.

Deze opvatting van humaniteit vertaalt zich in de instituties en levensvormen van de democratie: de rechtsstaat, de mensenrechten, en het Rijnlandse ondernemingsmodel. Deze kunnen alleen floreren wanneer ze doortrokken blijven van het bezielende Europese verhaal.

En het is nou precies de invulling van dit verhaal dat deze avond naar voren wordt gebracht, op een wijze die ongetwijfeld een interessante discussie op gang zal weten te brengen, en waarbij u ampel in de gelegenheid wordt gesteld te participeren.

Koo van der Wal studeerde wijsbegeerte, godsdienstwetenschap en Duitse taal- en letterkunde in Amsterdam en Göttingen. Hij is emeritus hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij publiceert onder meer op het gebied van de ethiek, de rechts- en politieke filosofie en de milieufilosofie.

Aanmelden via leeskabinet@eur.nl of 010 408 11 95

Lezing donderdag 17 januari van 20:00 tot 21:15 uur.

Inloop vanaf 19:30

Toegang gratis

Locatie:

Senaatszaal (Erasmus Building, voorheen gebouw A, 1e verdieping)

Campus Woudestein Burgemeester Oudlaan 50 Rotterdam

Boekverkoop door boekhandel v/h Van Gennep. Na afloop signeert de auteur.