Is life a simulation?

woensdag 2 feb 2022, 15:30 - 17:00
Gesproken taal

Erasmus Paviljoen & online

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

“You take the blue pill...the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill...you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes.”

Is het leven slechts een simulatie? Toen The Matrix in 1999 uitkwam, werd de film over deze vraag een wereldwijd fenomeen. En hoewel het verhaal over robots die onze realiteit beheersen toen misschien een spannend sciencefiction concept leek, hield het idee dat het leven slechts een simulatie zou kunnen zijn filosoof Descartes in de 17e eeuw al nachten wakker. Welke andere filosofische ideeën zijn er te vinden in The Matrix?

In december verschijnt The Matrix Resurrections in de bioscopen, meer dan 15 jaar na het einde van de oorspronkelijke trilogie. De serie staat bekend om de vele filosofische ideeën die het naar het witte doek bracht: Van Plato's beroemde allegorie van de grot, tot Descartes' ideeën over een 'misleidende demoon’. De regisseurs van de film lieten zelfs alle acteurs filosofische werken lezen voordat de opnames begonnen. In deze lezing zal hoogleraar filosofie Jos de Mul terugblikken op de oude trilogie, vooruitkijken naar de nieuwe film, en zal hij ons vertellen over het filosofisch gehalte van The Matrix. Bovendien zal hij uitgebreid ingaan op de invloed die de film heeft gehad op de maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan de controversiële 'Red Pill'-beweging die zich in het afgelopen decennium heeft ontwikkeld. Aan de hand van fragmenten zal hij de films tot in de kleinste details analyseren.

Prof. dr. Jos de Mul is hoogleraar wijsgerige antropologie aan de Erasmus School of Philosophy. Zijn werk richt zich op de (deels overlappende) domeinen van de wijsgerige antropologie, de filosofie van kunst en cultuur, en de filosofie van informatie- en communicatietechnologieën. Hij publiceerde een dertigtal boeken en meer dan tweehonderdtwintig academische artikelen en boekbijdragen. Daarnaast heeft hij ook een reeks artikelen gepubliceerd over het onderwerp Matrix en filosofie, waarvan er enkele hier te vinden zijn.

Kijk de livestream

Is life a simulation?

Let op! In verband met kleine capaciteit, is dit programma alleen toegankelijk voor studenten op vertoon van de studentenkaart. Andere gasten zijn van harte uitgenodigd het programma te volgen via de livestream.

Datum: 2 februari 2022
Tijd: 15:30 (deuren open om 15:00)
Locatie: Erasmus Paviljoen, en online
Toegang: gratis