Nederland Narcostaat?

Gesproken taal
Engels

Erasmus Paviljoen

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Drugscriminelen die lokale parlementen infiltreren, ladingen cocaïne in de Rotterdamse haven, advocaten en onderzoeksjournalisten die worden geliquideerd. Het klinkt als het plot van een spannende actiefilm. Toch is dit in Nederland de harde realiteit. De samenleving wordt meer en meer geconfronteerd met drugscriminaliteit. Waar komt dit vandaan? En misschien wel belangrijker: wat kunnen we eraan doen?

Drugscriminelen maken steeds vaker gebruik van diensten van de bovenwereld om hun plannen te vorderen. Zo worden onder- en bovenwereld sterker en sterker met elkaar verstrengeld. Hoe gaat deze ‘ondermijning’, zoals dit heet, in zijn werk? In deze lezing bespreken criminologen Lieselot Bisschop en Karin van Wingerde wat ondermijning inhoudt en welke initiatieven werden opgezet in de aanpak ervan. Na afloop is er de mogelijkheid tot vragen.

• Prof. dr. Lieselot Bisschop is hoogleraar Public and Private Interests (ESL). Haar onderzoek focust zich op verschillende aspecten van milieucriminaliteit, bedrijfscriminaliteit en georganiseerde criminaliteit. Ze deed onder meer onderzoek naar cocaïnehandel in de haven van Rotterdam, maar ook naar de ecologische effecten van criminaliteit.

• Prof. dr. Karin van Wingerde is hoogleraar Corporate Crime and Governance (ESL). Haar onderzoek focust zich vooral op de aanpak van milieucriminaliteit, organisatiecriminaliteit en georganiseerde criminaliteit. Zij deed onder meer onderzoek naar illegale financiële stromen en de aanpak van witwassen.

Op het moment onderzoeken zij samen met collega’s van de Universiteit Maastricht (Prof. Hans Nelen en dr. Roland Moerland) de projecten van publieke en private organisaties gericht op de aanpak van ondermijning door drugscriminaliteit in Nederland. In deze lezing zullen zij op dit onderzoek ingaan om te illustreren wat ondermijning inhoudt en wat eraan gedaan kan worden.

Bekijk hieronder de livestream

The Netherlands a Narco-state? (livestream)

Let op! In verband met kleine capaciteit, is dit programma alleen toegankelijk voor studenten op vertoon van de studentenkaart. Andere gasten zijn van harte uitgenodigd het programma te volgen via de livestream.

Datum: Woensdag 26 Januari 2022
Tijd: 19.30 – 21.00 Inloop: 19.00