Is normaal wel gek genoeg?

Lezing door Professor Sanneke de Haan
dinsdag 13 dec 2022, 19:30 - 21:00
Gesproken taal

Erasmus Paviljoen

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Somberte, moeite met concentreren, moedeloosheid, eenzaamheid, angsten. We wijken allemaal wel eens af van wat normaal wordt gevonden, maar zijn we daarmee ook gelijk ‘gek’? En wie bepaalt dat eigenlijk: je vrienden, de samenleving, de psychische hulpverlener, of toch jijzelf? Maar liefst 43% van de jonge mensen had begin 2022 last van mentale klachten zoals zwaarmoedigheid, futloosheid en depressie. Dat zijn schrikbarende cijfers. Is de samenleving massaal ‘gekker’ geworden, of is er iets anders aan de hand?

In deze lezing spreekt Sanneke de Haan over het nut en de nadelen van psychiatrische diagnoses, over het belang van (maatschappelijke) erkenning van psychisch lijden, en over de noodzaak om ons begrip van normaliteit verder op te rekken. Is ‘gewoon’ eigenlijk wel gek genoeg?

Professor Sanneke de Haan is Socrates hoogleraar Psychiatrie en Filosofie aan de Erasmus School of Philosophy.

Introductie en moderatie: Dr. Awee Prins, universitair hoofddocent aan de Erasmus School of Philosophy.

Datum: Din. 13 december
Tijd: 19.30 – 21.00 (inloop 19.15)
Locatie: Theaterzaal Erasmus Paviljoen, campus Woudestein
Moderatie: dr. Awee Prins, universitair hoofddocent aan de Erasmus School of Philosophy.
Toegang: Gratis