For the love of music | Lezing

dinsdag 1 okt 2019, 19:30 - 21:00
Gesproken taal
Meld je aan! Voeg toe aan agenda
For the love of music

Muziek zegt meer dan duizend woorden, het drukt uit wat anders maar moeilijk uit te drukken is en het kan direct beïnvloeden hoe je je voelt. Filosoof Tomas Serrien laat je anders luisteren naar zelfs je meest geliefde liedjes. Met live muziek van Ramón Daci.

Muziek geeft onze levens een soundtrack; er zijn nummers die je terugbrengen naar vervlogen tijden en nummers die je altijd aan het huilen maken. Sommige liedjes herinneren je aan vorige relaties, en op sommige artiesten kan je altijd terugvallen als je je beter wilt voelen. Op een natuurlijke manier voelen en ervaren we muziek, zelfs baby’s reageren er emotioneel op. Waarom houden we zo van muziek en wat is het geheim achter onze favoriete nummers en artiesten? Hoe kan het dat muziek zulke sterke emoties oproept? En ervaren we iets anders wanneer we luisteren naar Chopin, Amy Winehouse of Bob Dylan?

Geluiden beïnvloeden hoe we emoties en herinneringen ervaren. Maar wat is het verschil tussen geluid en muziek? En wanneer komt de emotionele ervaring erbij kijken? Luisteren we wel met genoeg aandacht naar muziek? En hoe ervaren doven dit? In dit programma een spoedcursus luisteren via woorden en live muziek, om je muzikale ervaring beter te begrijpen.

Tomas Serrien schrijft over muziek, maatschappij en filosofie. In 2015 won hij de Geert Grote Pen, voor de beste Nederlandstalige masterproef in de wijsbegeerte. Zijn debuutboek Klank, verscheen december 2017 bij uitgeverij Houtekiet en werd zeer goed onthaald door de pers. Als drummer is hij daarnaast ook betrokken bij een aantal muziekgroepen.

Dit programma is een samenwerking tussen Studium Generale en ERA (de Wijsgerige Faculteitsvereniging van de Erasmus Universiteit).

Datum: Dinsdag 1 oktober 2019
Tijd: 19.30 - 21.00 uur Inloop: 19.00 uur