From Meme to Hate Symbol

dinsdag 7 jun 2022, 19:00 - 21:00
Gesproken taal

Erasmus Paviljoen

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Hoe kan een tekening van een kikkertje veranderen in een symbool van haat? Dat is de vraag die documentairemaker Arthur Jones probeert te beantwoorden in Feels Good Man. Deze film volgt de bedenker van de beruchte internet meme 'Pepe the Frog' en laat zien hoe het stripfiguurtje werd bedacht, een eigen leven ging leiden en langzaam werd overgenomen door extreemrechts. Kun je je creatie nog terugkrijgen als het eenmaal een meme is geworden? En wat is de rol van memes in extremisme?

De documentaire Feels Good Man volgt kunstenaar Matt Furie, bedenker van het personage Pepe the Frog. Pepe veranderde van een onschuldige meme in een politiek symbool. Zelfs Donald Trump verwees naar het personage tijdens de Amerikaanse verkiezingen van 2016. Op sommige online fora wordt zelfs beweerd dat Trump het Witte Huis in is 'gememed' door foto's van de kikker te verspreiden. Hoe invloedrijk kan een dom plaatje zijn? En wat kan de rol van een meme zijn in het politieke discours? In deze film en inleiding kom je het te weten.

De film zal worden ingeleid door dr. Daniel Trottier, die zal ingaan op de geschiedenis van alt-right en de invloed van memes op de politiek. Daniel Trottier is universitair hoofddocent aan Erasmus School of Media and Communication. Zijn huidige onderzoek gaat over het gebruik van digitale media voor het doel van online shaming. In 2020 publiceerde hij het boek Violence and Trolling on Social Media: History, Affect, and Effects of Online Vitriol samen met Sara Polak.

Datum: 7 Juni 2022
Tijd: 19.00 – 21.00 (Inloop: 18.30)
Locatie: Erasmus Paviljoen
Toegang: gratis