Mijn Rotterdam: Praat mee over het stadsleven van Rotterdam | VCC

Bird | Raampoortstraat 24-28, 3032 AH Rotterdam

Voeg toe aan agenda
Iris van den Broek

Tijdens het event ‘Mijn Rotterdam’ gaan Rotterdammers met elkaar en met onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam in gesprek over het Rotterdamse stadsleven. Wat vinden Rotterdammers belangrijk in hun stad, wat werkt goed, en wat kan verbeterd worden? Praat hierover mee tijdens een lunch op donderdag 24 februari in Bird!

Dit event is onderdeel van het onderzoeksproject Mijn Rotterdam. Eind 2021 zijn vijftig Rotterdammers geïnterviewd over het leven in Rotterdam. Op basis van die gesprekken hebben de onderzoekers uitspraken geformuleerd rondom vaak terugkerende thema’s. Bijvoorbeeld: 1) Een goed stadsleven kenmerkt zich door veel groen in de stad. 2) Een goed stadsleven kenmerkt zich door hoe stedelingen elkaar bijstaan in moeilijke tijden. Tijdens het event op 24 februari worden deze uitspraken voorgelegd aan Rotterdammers. Welke van deze uitspraken passen het beste bij hun kijk op de stad? Na dit event gaan de onderzoekers de uitspraken ook nog aan voorbijgangers op straat voorleggen.

Voor wie?

Tijdens dit event kunnen er 30 Rotterdammers deelnemen. Daarnaast schuiven ook 10 onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam aan bij de gesprekken. Het streven is om een gemengde groep deelnemers te selecteren die de diversiteit van de stad vertegenwoordigt.

Heeft u interesse om aan te schuiven? Meld u dan aan! Of kent u een Rotterdammer die graag meedenkt over de toekomst van de stad? Stuur deze uitnodiging dan gerust door. Als bedankje voor uw tijd en inzet, krijgt u van ons tijdens de gesprekken een lekkere lunch aangeboden.

Waarom is het belangrijk om uw stem te laten horen?

Petra de Jong, onderzoeker binnen dit project: “Met het onderzoek willen we de stem van een zo divers mogelijke groep Rotterdammers laten horen. Op basis van wat door hen wordt aangemerkt als cruciaal voor de leefbaarheid in de stad doen we aanbevelingen aan de gemeente Rotterdam en andere lokale partijen. De inzichten uit het onderzoek delen we daarnaast op creatieve en toegankelijke manieren met het brede publiek.”

Handig om te weten i.v.m. Corona

Bij binnenkomst wordt om jouw Corona QR code gevraagd. Tijdens het event wordt 1,5 meter afstand bewaard en zijn mondkapjes verplicht.

Over Vital Cities and Citizens

Het Erasmus Initiative ‘Vital Cities and Citizens’ heeft als doel om de kwaliteit van leven in steden te versterken. Dat willen de onderzoekers bereiken door samen met gemeenten, maatschappelijke organisaties en initiatieven, bedrijven en de creative industry netwerken te vormen en op basis van wetenschappelijk onderzoek kennis met elkaar te delen.

Aanmelden

Na aanmelding ontvangt u een ontvangstbevestiging per mail. Wij gaan alle aanmeldingen bekijken om tot een diverse groep Rotterdammers te komen. Vijf werkdagen na het invullen van het aanmeldformulier ontvangt u per mail bericht of u bent geselecteerd voor deelname aan het event.

Aanmeldformulier

-