Muzikale Hersenen

CO 1 Onderwijscentrum EMC

Voeg toe aan agenda
studiumgenerale@eur.nl - do not reuse

De tweede lezing in de lunchlezingenserie Brein! staat in het teken van muziek. Geluid triggert de manier waarop we herinneren, emoties ervaren en luisteren. Wat gebeurt er in het brein als je muziek hoort? Hoe houden onze hersenen ons muzikaal voor de gek?

Muziek is niet alleen geluid, muziek is de manier waarop mensen luisteren naar geluid en het is continue om ons heen; op je IPhone, in de supermarkt of in de club. Neuropsycholoog Artur Jaschke (VU) vertelt hoe bijzonder het is dat bijna elk mens direct kan meeklappen met een ritme, terwijl de meeste mensen zichzelf niet muzikaal vinden. Wat doet muziek met onze hersenen?

Baby’s reageren emotioneel op muziek, kleuters kunnen al een eenvoudig ritme meetikken en in de club raken we massaal in een trance. Is muzikaliteit aangeboren of kun je het leren? Moet je veel van muziek afweten om het goed te kunnen beluisteren? Horen dieren ook muziek of is het echt iets menselijks? En vindt elke brein hetzelfde ‘mooi’?

Artur C. Jaschke is onderzoeker Klinische Neuromusicologie aan de faculteit Klinische Neuropsychologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op de relatie tussen muziek, uitvoerende vaardigheden en de volwassenwording van de hersenen. Daarnaast is hij ook lector Muziektherapie aan het ArtEZ Conservatorium in Enschede.

I.s.m. Capita Selecta – MFVR. Inclusief gratis broodje. Toegang gratis, reserveren niet mogelijk.

Datum: dinsdag 30 oktober
Tijd: 12:30 - 13.30 uur (deuren open 12.15 uur)
Locatie: CO 1 Onderwijscentrum EMC

Ticket informatie