Politics of Anger | Film en discussie

Film en Lezing
dinsdag 26 nov 2019, 19:30 - 21:00
Gesproken taal
Meld je aan! Voeg toe aan agenda
Foto door Johannes Rossnagel

The rise of toxic resentment – film en discussie met o.a. Merijn Oudenampsen en Sjoerd van Tuinen

Een revival van autoritaire leiders en nationalisme, het verdwijnen van het gematigde politieke midden en een publieke ruimte die zowel grover als sentimenteler is geworden. Sociale media - ooit de belofte om machtelozen een stem te geven - verdienen nu geld aan internettrollen en een cultuur van hypermoralisme. Algoritmen - geprogrammeerd om verontwaardiging te genereren - voeden informatiebubbels en leiden tot wat we het post-truth tijdperk noemen. Met Incels, Brexit en gele hesjes zijn we in een tijd aanbeland waarin zowel meerderheden als minderheden schreeuwen om erkenning van hun eigen identiteit en slachtofferschap.

Hoe zijn we in deze giftige situatie verzeild geraakt? Zijn dit reacties op het alomtegenwoordige neoliberalisme, het secularisme of de globalisering, die de basale solidariteit in onze samenleving aantasten? Zijn haat en ressentiment meer dan clickbait of heeft de verspreiding van de sociale media ons vermogen beperkt om op nuchtere wijze met conflicterende leefwerelden om te gaan? Wanneer is woede gerechtvaardigd? Hebben zowel links als rechts een vorm van politiek omarmt waarbij collectieve toekomstvisies worden overtroefd door moralisme en spot?

Na Princeton en Yale beleeft de documentaire ‘The Toxic Reigns of Resentment’ haar Europese première op de Erasmus Universiteit Rotterdam. Na de vertoning gaan Merijn Oudenampsen en Sjoerd van Tuinen met elkaar en het publiek in discussie over verschillende aspecten van ressentiment. Met een column van Floris van der Pol. Moderator: Eveline de Groot. Aan de documentaire werkten o.a. mee: Wendy Brown, Grayson Hunt, Rahel Jaeggi, Alexander Nehamas, Robert Pfaller, Gyan Prakash, Peter Sloterdijk en Sjoerd van Tuinen.

De documentaire ‘The Toxic Reigns of Resentment’ werd ontwikkeld door Jürgen Schaflechner (Universiteit van Heidelberg) en geproduceerd in samenwerking met Tim van den Hoff (Frontaal Film). Assistent-producer: Sjoerd van Tuinen (EUR). Gefinancierd door het Princeton Institute for International and Regional Studies.

Georganiseerd door Studium Generale, het Erasmus Institute for Public Knowledge, de Wijsgerige Faculteitsvereniging ERA en de Erasmus School of Philosophy.

The Toxic Reigns of Resentment - TRAILER

Datum: Dinsdag 26 november
Tijd: 19.30 u (inloop 19.00 u)
Locatie: Erasmus Paviljoen, Campus Woudestein