Promotie A.E. (Anna) Hijkoop

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op dinsdag 28 januari 2020 verdedigt A.E. Hijkoop haar proefschrift, getiteld: ‘Beyond Expectation. Congenital anomalies of the abdominal wall and the lung: from fetus to child’.

Ongeveer 3% van alle baby’s in Europa wordt geboren met een anatomische afwijking. Sommige van deze afwijkingen kunnen al voor de geboorte worden gezien, tijdens de 20 weken echo. Voorbeelden van afwijkingen die meestal al voor de geboorte worden gezien, zijn een buikwanddefect (gastroschisis of omphalocele) en een aanlegstoornis van de long. Wanneer er een afwijking wordt gezien op de echo, is het belangrijk om de aanstaande ouders voor te bereiden op wat ze kunnen verwachten. Wat betekenen bepaalde kenmerken op de echo? Wat zijn de overlevingskansen? Hoe ziet de periode van ziekenhuisopname eruit? En de periode daarna? Groeit het kind goed en zal hij of zij naar een gewone school kunnen? Er is nog niet zoveel bekend over de langetermijnuitkomsten van kinderen met een buikwanddefect of een aanlegstoornis van de long. Het doel van de onderzoeken in dit proefschrift was daarom om de kennis over deze afwijkingen te vergroten. Met deze kennis kunnen we ouders beter voorbereiden en kan de langetermijnfollow-up worden afgestemd op wat deze kinderen nodig hebben.
We stelden onszelf de volgende algemene vragen:

• Kunnen we voor de geboorte, met behulp van kenmerken op de echo, al voorspellen hoe goed of slecht het na de geboorte met het kind zal gaan?

• Wat zijn de gevolgen van deze afwijkingen op de lange termijn?

De openbare verdediging zal plaatsvinden in de Prof. Andries Queridozaal, 3e verdieping Onderwijscentrum, Erasmus MC. De ceremonie zal exact om 15.30 uur beginnen. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.