Promotie A.E. (Eke) Krijnen

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op donderdag 15 april 2021 verdedigt A.E. Krijnen haar proefschrift, getiteld: ‘Family Literacy in Context: Exploring the compatibility of a family literacy program with children’s homes and schools’.

De leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen neemt af. Verschillen tussen kinderen in hun leesvaardigheid ontstaan al vroeg. Daarom zetten veel scholen in op thuisstimulering van geletterdheid met behulp van ouder-kindprogramma’s. Die programma’s moeten goed aansluiten bij gezinnen en school. Welke factoren zorgen voor een goede match tussen programma, gezin en school?  Dat onderzocht Eke Krijnen in haar dissertatie. Allereerst is het noodzakelijk om te weten wat ouders zélf belangrijk vinden. Bij een groep van ruim tweehonderd ouders van kleuters onderzocht Krijnen aan welke taalstimuleringsactiviteiten ouders zelf de voorkeur geven. Vervolgens heeft Krijnen onderzocht of dergelijke voorkeuren van invloed waren op de effecten van een specifiek ouder-kindprogramma, VVE Thuis voor kleuters. Voor beter inzicht in de aansluiting tussen het programma en de schoolorganisatie onderzocht Krijnen ten slotte hoe op één van de deelnemende scholen wordt gewerkt aan de relatie tussen ouder en school. Het proefschrift geeft inzicht in de kenmerken van gezinnen en van scholen die belangrijk zijn bij de ontwikkeling en implementatie van ouder-kindprogramma’s voor thuisstimulering van geletterdheid. De resultaten duiden erop dat programma- en schoolkenmerken, zoals de mate waarin een programma anderstalige en laaggeletterde ouders bedient, en de vaardigheden van leerkrachten om in te spelen op een zeer diverse ouderpopulatie, een grotere rol spelen bij de effectiviteit van  ouder-kindprogramma’s dan de kenmerken van deelnemende gezinnen.

De promoties vinden, in verband met het coronavirus, niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats in de Senaatszaal of in de Professor Andries Queridozaal. De kandidaten zullen hun proefschrift in een klein gezelschap of online verdedigen.