Promotie A.W. (Agatha) van Meijeren-van Lunteren

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

A.W. van Meijeren-van LunterenĀ verdedigt haar proefschrift op dinsdag 15 februari 2023, getiteld: ā€™From Disparity to Potential: Nutritional and Social Determinants of Childrenā€™s Oral HealthĀ ā€˜.

Samenvatting:

Cariƫs, of tandbederf, is wereldwijd een van de meest voorkomende chronische aandoeningen, en komt vooral veel voor bij kinderen met een laag sociaaleconomische of migratie achtergrond. Volledig inzicht in waarom cariƫs zoveel voorkomt, met name onder de kansarme groepen, ontbreekt. Het is daarom belangrijk om deze omgevingsfactoren te identificeren en hiermee de kennis over preventie van cariƫs tijdens de kindertijd uit te breiden. De in dit proefschrift opgenomen studies hebben als doel om verschillende voedings- en sociale factoren te identificeren die mogelijk een rol spelen in het ontstaan van cariƫs bij kinderen. Daarnaast is als onderdeel van dit proefschrift gekeken naar welke interventiestrategieƫn de ongelijkheid in de mondgezondheid bij kinderen zouden kunnen verminderen. Hiervoor is gebruik gemaakt van data op basis van de Generation R cohort studie, een langlopend onderzoek naar opgroeiende kinderen in Rotterdam. De resultaten van dit proefschrift tonen aan dat verschillende determinanten op het gebied van voeding en sociale omgeving tijdens de vroege kinderjaren tot aan de jonge volwassenheid in verband kunnen worden gebracht met het onstaan van cariƫs in het melkgebit en het blijvende gebit. De bevindingen van dit proefschrift benadrukken het belang van het verminderen van cariƫs en ongelijkheden in de mondgezondheid vanaf jonge leeftijd met behulp van een multidisciplinaire aanpak.

De openbare verdediging zal exact om 10.30Ā uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.