Promotie B. (Blas) Regnault

Auditorium of the ISS
International Institute of Social Studies
Voeg toe aan agenda

Op donderdag 7 maart 2024 verdedigt B. Regnault het proefschrift met de titel: ‘Trends en schommelingen in de olieprijs: een alternatieve benadering van de wereldwijde markt voor aardolie‘.

Korte samenvatting over het doel van het proefschrift:

Dit proefschrift gaat over de factoren die bepalend zijn voor de (nominale) prijs van ruwe olie, hierna de prijs van ruwe olie genoemd, in de periode van 1960 tot 2019. De hoofddoelen van het onderzoek zijn: 1. het verklaren van de trends in de olieprijs, en 2. het verklaren van de schommelingen in de olieprijs. Trends en schommelingen zijn met elkaar verbonden, en de verklaringen die in dit proefschrift worden beschreven geven inzicht in het verband tussen deze twee bewegingen.

Om de achterliggende oorzaken van trends en schommelingen te begrijpen, was het in de eerste plaats nodig om een kritisch overzicht te maken van de standaardliteratuur over de determinanten van de ruwe olieprijs. Hierbij is gekeken naar de voornaamste verklarende variabelen en oorzakelijke verbanden die worden genoemd door de meest gerespecteerde auteurs binnen het vakgebied van de economische theorie. Op deze manier ontstond een beeld van het huidige kennisniveau in het veld. Het kritische literatuuroverzicht bracht verschillende lacunes in de standaardbenadering aan het licht en vormde de basis voor een alternatieve verklaring van de determinanten van de prijs van ruwe olie.

Uit het onderzoek blijkt dat productiekosten in de minst efficiënte olie-industrie ter wereld (de olieindustrie van de VS) en de ontwikkeling van de institutionele omgeving (waaronder spelers, consumenten, producenten en de oprichting van de OPEC in 1960) bepalend zijn voor de trends en subtrends in de olieprijs. Dit vormt een plausibelere verklaring dan die van de standaardbenadering. Verder blijkt uit het onderzoek dat schommelingen in de olieprijs het beste verklaard kunnen worden door wereldwijde conjunctuurcycli.

De openbare verdediging vindt plaats op donderdag 7 maart 2024 in het auditorium van ISS (Aula B) en de ceremonie begint stipt om 16.00 uur. De deuren worden gesloten bij aanvang van de openbare verdediging. Kinderen onder de 7 jaar mogen tijdens het eerste deel van de ceremonie niet in het auditorium komen. De ceremonie wordt gevolgd door een receptie in het Atrium van het ISS. Professoren worden uitgenodigd om mee te lopen in de academische stoet.

Deze openbare verdediging wordt mogelijk uitgezonden via de livestream van het ISS. Als dat zo is, kun je de openbare verdediging live volgen op www.iss.nl/live