Promotie B.A. (Bram) ten Kate

Innovatief werkgedrag van docententeams in het hoger beroepsonderwijs
Promotor
Prof.dr. H.J.M. Fenger
Promotor
Prof.dr. S. Waslander
donderdag 25 apr 2024, 13:00 - 14:30
Promotie
Ruimte
Senaatszaal
Gebouw
Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
ESSB logo

Op donderdag 25 april 2024 verdedigt B.A. ten Kate het proefschrift met de titel: ‘Innovatief werkgedrag van docententeams in het hoger beroepsonderwijs‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Docenten in het hbo werken vaak in teamverband samen om studenten op te leiden voor een carrière in de beroepspraktijk. Het team docenten heeft enerzijds de opdracht het onderwijs continu te blijven vernieuwen, zodat de opleiding voldoende aansluiting houdt op de veranderende praktijk. Anderzijds dient iedere opleiding te voldoen aan vooraf bepaalde criteria die aan een diploma gesteld worden. Dit levert een interessant spanningsveld op voor het team docenten.

De hoofdvraag in dit onderzoek luidt: Welke factoren in de werkomgeving zijn van invloed op innovatief werkgedrag van docententeams in het hoger beroepsonderwijs?

In het onderzoek zijn drie niveaus onderscheiden.

A.Op het individuele niveau zijn drie factoren gevonden:
• De docent kan beïnvloeden in welk team hij of zij wil werken.
• De docent heeft toegang tot informatie die stimuleert om het onderwijs te blijven
vernieuwen.
• De docent heeft de ruimte om te kunnen innoveren.

B. Op het team-niveau zijn drie factoren gevonden:
• In het team wordt gewerkt vanuit een gedeelde visie.
• In het team is een klimaat waarin geëxperimenteerd kan worden.
• In het team worden beslissingen over onderwijsvernieuwing gezamenlijk genomen.

C. Op het niveau van de organisatie is één factor benoemd:
• In de organisatie wordt open communicatie verwelkomd.

Deze factoren vormen een samenhangend geheeld die vanuit drie factoren met elkaar verbonden lijken te zijn:
• De leidinggevende richt zich op het stimuleren van de samenwerking in het team.
• De leidinggevende stimuleert het team om het onderwijs continu te vernieuwen.
• Teams hebben de mogelijkheid om kaders te beïnvloeden.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.