Promotie B.M. (Bertha) Estrella Cahueñas

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op vrijdag 24 januari 2020  verdedigt B.M. Estrella Cahueñas haar proefschrift, getiteld: ‘Effects of Air Pollution on the Respiratory Health and the Respiratory Immune System. Studies in Ecuadorian Children’.

Luchtvervuiling is een cumulatieve en chronische bedreiging voor de menselijke gezondheid en vormt een groeiend probleem in ontwikkelingslanden. Luchtweginfecties en allergische aandoeningen gerelateerd aan milieuvervuiling komen vaak voor bij kinderen en zijn ernstiger bij kinderen met ondervoeding. Dit proefschrift presenteert studies naar a) de relatie tussen luchtvervuiling als gevolg van voertuig- en vulkanische emissies en luchtwegaandoeningen bij kinderen, b) de interactie van voedingsanemie en milieuvervuiling bij luchtwegaandoeningen, c) de veranderingen die verschillende luchtverontreinigende stoffen kunnen veroorzaken in cellen van het aangeboren immuunsysteem, en d) het gunstige effect van een voertuigemissiecontrolebeleid op de incidentie van luchtweginfecties bij kinderen.

De openbare verdediging zal plaatsvinden in de Senaatszaal, 1e verdieping Erasmus Building, Campus Woudestein. De ceremonie zal exact om 11.30 uur beginnen. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.