Promotie C. (Christina) Hoogendijk

Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
ESSB logo

Op donderdag 11 april 2024 verdedigt C. Hoogendijk het proefschrift met de titel: ‘Sleutels voor effectief lesgeven: Een gerandomiseerde effectstudie naar de effecten van de leerkrachtgericht coachingsinterventie Key2Teach voor leerkrachten en leerlingen met externaliserend probleemgedrag‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Leerkrachten zijn van belang voor de gedragsmatige, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van leerlingen. Echter, het is lastig voor leerkrachten om tegemoet te komen aan de complexe ondersteuningsbehoeften van leerlingen als gevolg van externaliserend probleemgedrag. Leerkrachten en leerlingen hebben baat bij meer ondersteuning op dit gebied. Dit proefschrift beschrijft een experimenteel onderzoek naar de effecten van de leerkrachtgerichte coachingsinterventie Key2Teach, welke als doel heeft de relatie tussen een leerkracht en een leerling met externaliserend probleemgedrag (een dyadeleerling) te verbeteren (Van Veen et al., 2015).

Key2Teach is op effectiviteit onderzocht in een gerandomiseerde, gecontroleerde trial (RCT), waaraan 103 leerkrachten en hun 1746 leerlingen hebben deelgenomen. De controlegroep bestond uit 50 leerkrachten en de experimentele groep uit 53 leerkrachten. Het onderzoek bestond uit vier onderzoeksmetingen, waarbij leerkrachten en leerlingen vragenlijsten invulden en video-opnamen zijn gemaakt ten behoeve van klassenobservatie.

De resultaten laten positieve effecten zien op aspecten van de relatie tussen de leerkracht en leerling, op het externaliserende en sociaal-emotioneel probleemgedrag van dyadeleerlingen en klasgenoten, en op aspecten van het beroepsmatig welzijn van leerkrachten. Gegevens over de implementatie van Key2Teach laten zien dat deze interventie op een betrouwbare manier in de onderwijscontext geïmplementeerd kan worden. Het gevoel van bekwaamheid van leerkrachten bleek een voorspeller te zijn van emotionele uitputting op een later tijdstip en de ontwikkeling van burnoutsymptomen bleek gedurende het schooljaar stabiel. Implicaties voor de onderzoek en praktijk worden besproken.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.