Promotie C. (Chuqiao) Zhou

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

C. Zhou verdedigt haar proefschrift op donderdag 8 juni 2023, getiteld: ’Exploring the Role of Context and Interpretative Dynamics in Large-scale Cross-cultural Collaborations‘.

Sanmenvatting:

In tegenstelling tot hoe dit onderwerp wordt behandeld in de meeste organisatieonderzoeken, werken organisaties niet in een vacuüm. De context is ook een belangrijk onderdeel van interculturele samenwerking. Hoewel er bestaande literatuur is die de invloed van culturele verschillen in intercultureel management behandelt, wordt in dit vakgebied de rol van context nog steeds weinig theoretisch onderbouwd en als een vaststaand feit gezien. Toch kunnen verschillende soorten context leiden tot verschillende organisatieactiviteiten en gevolgen hebben voor onderzoek. Een vijandige context bestaat bijvoorbeeld uit maatschappelijke kritiek ten opzichte van bepaalde groepen organisaties en dat kan dan weer gevolgen hebben voor de besluitvormingsprocessen van deze organisaties. Het is daarom essentieel om inzicht te krijgen in de manieren waarop de context effect heeft op de processen van interculturele samenwerking, hoe organisaties de context waarin zij actief zijn interpreteren en hoe hun interpretaties op hun beurt de context vormgeven en hun activiteiten nog verder beïnvloeden.
Ik behandel deze belangrijke kwesties met behulp van twee empirische studies. De eerste studie verkent specifiek de rol van een vijandige context in het proces van institutioneel vertalen. Via de benadering van het institutioneel vertalen en een inductieve studie wordt in deze paper een theorie opgesteld over een ideaaltypische indeling van vertalers gebaseerd op hun vertaalwerk. Daarnaast laat deze paper zien hoe de context hun beslissingen beïnvloeden. De bevindingen bevorderen niet alleen de kennis over hoe verschillende vertalers een vijandige context proberen te begrijpen en hiermee omgaan door reacties op microniveau te verbinden met de omgeving op macroniveau, maar accentueren ook de verwaarloosde rol van een nadelige context en interpretatie binnen het institutioneel vertalen.

De openbare verdediging zal exact om 15.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.