Promotie C.A. (Clair) Enthoven

Op 1 september 2021 verdedigt C.A. Enthoven haar proefschrift, getiteld: ‘Lifestyle Factors in Myopia Development’.
Promotor
Prof.dr. C.C.W. Klaver
Co-promotor
Dr. V.J.M. Verhoeven
woensdag 1 sep 2021, 15:30 - 17:00
Type
Promotie
Ruimte
Professor Andries Querido zaal
Gebouw
Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Myopie is een refractie afwijking die wordt veroorzaakt door een mismatch in de optische componenten van het oog; de axiale lengte is te lang in verhouding tot de sterkte van het hoornvlies en de kristallijne lens. Het wordt veroorzaakt door een combinatie van genetische en leefstijlfactoren. Dit proefschrift laat zien dat leefstijlfactoren in de jeugd, zoals verminderde blootstelling aan de buitenlucht en meer tijd besteden aan dichtbij werkzaamheden, geassocieerd zijn met myopie. Kinderen die meer tijd besteedden aan digitaal dichtbij werk, zoals computer- of smartphonegebruik, waren vaker myoop dan hun leeftijdsgenoten. Kinderen van wie de ouders myoop zijn, kinderen uit sociaaleconomisch achtergestelde of migrantengezinnen en meisjes hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van myopie. Dit kan deels verklaard worden door verschillen in leefstijlfactoren. Kinderen uit sociaaleconomisch achtergestelde gezinnen of migrantengezinnen brengen bijvoorbeeld meer tijd door op de computer en kinderen uit migrantengezinnen spelen ook minder buiten. Meisjes lezen meer en vaker dan jongens. Uit dit proefschrift blijkt ook dat ouders met myopie niet alleen een verhoogd genetisch risico doorgeven aan hun kinderen, maar ook een verhoogd omgevingsrisico. Myopie preventie strategieën moeten daarom inclusief zijn, met speciale aandacht voor de risicogroepen, en gericht zijn op het stimuleren van buiten spelen en het beperken van niet-educatief dichtbijwerk in de jeugd.

De promoties vinden niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats in de Senaatszaal op campus Woudestein of in de Professor Andries Queridozaal op het Erasmus MC. De kandidaten zullen hun proefschrift in een klein gezelschap of online verdedigen.