Promotie C.C. (Chantie) Luijten

Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
Logo eshpm

C.C. Luijten verdedigt haar proefschrift op donderdag 22 December 2022, getiteld: ’Adolescent Mental Health from a Psychosocial Perspective: Well-Being, Internalizing Problems, and Relationships with Parents and Friends‘.

Samenvatting:

De vijf studies beschreven in dit proefschrift laten zien dat het benaderen van mentale gezondheid vanuit een psychosociaal theoretisch perspectief bijdraagt aan het beter begrijpen van de potentiële risico- en beschermende factoren van de mentale gezondheid van adolescenten. De bevindingen bevestigden het belang van het bekijken van zowel multidimensionaal welzijn als internaliserende problemen (angst, depressie) bij het bestuderen van mentale gezondheid van adolescenten. Bovendien bleek de kwaliteit van de relaties van adolescente jongens en meisjes met moeders, vaders en beste vrienden op verschillende manieren samen te hangen met welzijn en internaliserende problemen. Met name vriendschappen hadden een belangrijke en unieke invloed op welzijn en internaliserende problemen van adolescenten. Zo hingen voor jongens vriendschappen van hogere kwaliteit direct samen met hun welzijn een jaar later, terwijl voor meisjes vriendschappen van hogere kwaliteit indirect samenhingen met hun welzijn een jaar later, namelijk via hun globale zelfwaardering. Verder bleken meisjes lager te scoren op mentale gezondheid en ook meer risico te lopen op een slechtere mentale gezondheid dan jongens, bijvoorbeeld door frequenter gebruik van social media. Samengevat breidt dit onderzoek de bestaande literatuur uit op drie manieren. Allereerst wordt mentale gezondheid in dit proefschrift omschreven als welzijn en internaliserende problemen. Ten tweede worden de unieke rollen van de meest belangrijke relaties van adolescenten onderscheiden, namelijk met moeders, vaders en beste vrienden, in relatie tot welzijn en internaliserende problemen. Ten derde werden de verschillen en overeenkomsten tussen meisjes en jongens in de bevindingen van dit proefschrift belicht. De resultaten bieden relevante handvaten voor de bescherming en promotie van mentale gezondheid, bijvoorbeeld om mentale gezondheid te verbeteren vanuit een holistische benadering waarin vriendschappen worden betrokken.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.