Promotie C.C. (Kiki) Cheung

Dr. L.E. Visser
dinsdag 12 mei 2020, 15:30 - 17:00
Voeg toe aan agenda

Op dinsdag 12 mei 2020 verdedigt C.C. Cheung haar proefschrift, getiteld: ‘Medication Use in Children and Adolescents. Studies using different information sources’.

Informatie uit apotheekgegevens en vragenlijsten zijn beiden van belang om een compleet overzicht te krijgen van de geneesmiddelengebruik tijdens de zwangerschap. Geneesmiddelen zijn namelijk ook zonder recept (dus niet beschikbaar in apotheekbestanden) verkrijgbaar en daarnaast bestaat er een kans dat men vergeet welke geneesmiddelen er zijn gebruikt bij het invullen van de vragenlijsten (hoofdstuk 2.1).

Geneesmiddelen die gecontra-indiceerd zijn voor verschillende leeftijdsgroepen worden ondanks de bekende bijwerkingen nog vrij vaak voorgeschreven. Deze geneesmiddelen worden vaak voorgeschreven als er geen alternatieven beschikbaar zijn, maar onze resultaten laten ook zien dat de informatie over de risico’s bij kinderen vaak niet goed beschreven worden. Daarnaast komt de informatie van verschillende bronnen vaak niet overeen met elkaar (hoofdstuk 3.1).

De keuze om de behandeling met methylfenidaat te starten kan variëren tussen kinderen van moeders met verschillende etnische achtergronden. Daarnaast spelen niet alleen de karakteristieken van het kind een rol bij therapietrouw, maar ook de familie karakteristieken. Verder tonen onze resultaten aan dat er verschillen zijn tussen jongens en meisjes betreffende het starten van de behandeling met methylfenidaat, maar ook bij het stoppen van de behandeling (hoofdstuk 4.2 en 4.2).

De behandeling met methylfenidaat wordt vaak gestart bij kinderen en dit wordt vaak voortgezet wanneer de leeftijd van 18 jaar is bereikt, ondanks de bekende cardiovasculaire bijwerkingen (hoofdstuk 4.3).

Als laatst hebben wij geen verhoogd suïcide risico gevonden bij patiënten die gestart zijn met selectieve serotonine heropnameremmers, tricyclische antidepressiva en de overige antidepressiva vergeleken met het gebruik van antidepressiva in het verleden (hoofdstuk 5.1).

De promoties vinden, in verband met het coronavirus, niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats in de Senaatszaal of de Professor Andries Queridozaal. De kandidaten zullen hun proefschrift online verdedigen.