Promotie C.D. (Chantal) Tan

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op dinsdag 5 maart verdedigt C.D. Tan het proefschrift met de titel: ‘Acute kindergeneeskunde: routine zorg en praktijkvariatie in kinderen met koorts in Europa‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Kinderen vormen een aanzienlijk deel van de patiënten die de spoedeisende hulp (SEH) bezoeken. Kinderen presenteren zich met een breed spectrum van symptomen. Koorts is een van de meest voorkomende symptomen en is verantwoordelijk voor 20% van alle SEH bezoeken van kinderen. Er bestaan vele uitdagingen in het zorgproces van kinderen met koorts, van de beslissing van ouders om medische hulp te zoeken voor hun kind tot het uitvoeren van diagnostische testen en het beleid op de SEH. Vandaar dat we ons in dit proefschrift richten op de gehele weg die kinderen met koorts op de SEH afleggen.

We gebruikten de MOFICHE studie (Management and outcome of fever in children in Europe) bestaande uit observationele data van 38.480 kinderen die zich met koorts op twaalf SEH’s in acht Europese landen presenteerden. Deze internationale multicenter studie maakte het mogelijk om de patiënt karakteristieken, het gevoerde beleid en de praktijkvariatie in kinderen met koorts in Europa te onderzoeken. Ook hebben we in vijf Europese landen een kwalitatieve COVID-19 studie uitgevoerd naar de perspectieven van ouders met een ziek of gewond kind tijdens de COVID-19 pandemie. Ervaringen van ouders werden gebruikt om de impact van de COVID-19 pandemie op het hulpzoekgedrag van ouders en de zorg voor zieke of gewonde kinderen tijdens de COVID-19 pandemie te onderzoeken.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.