Promotie C.M. (Carla) Bastemeijer

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op 11 Mei 2022 verdedigt C. Bastemeijer haar proefschrift, getiteld: ‘Patient Values, the Meaning for Healthcare’.

Proefschrift in het kort:

Zorgprofessionals streven elke dag naar het bieden van de best mogelijke zorg en hulp aan patiënten. Hierin balanceren zij tussen twee werelden; 1) de wereld van de ongekend snelle ontwikkeling van technologie, medische kennis en mogelijkheden en 2) de waarden, voorkeuren, behoeften en de unieke leefwereld van de patiënt. De spreekkamer is de plek waar de samensmelting van deze verschillende werelden moet samenkomen, maar dat gebeurt niet altijd als vanzelfsprekend. Er is steeds meer kritiek op het gewicht van expliciete, theoretische kennis, omdat dit resulteert in een verscheidenheid aan richtlijnen en protocollen waarin de relevantie van de individuele patiënt achterblijft. Een verklaring voor dit conceptuele probleem zou een slecht gedefinieerd begrip kunnen zijn van wat patiëntwaarden (patient values) inhouden en welke specifieke rollen zij spelen in de dagelijkse praktijk.

Dit proefschrift presenteert de reis van het verkennen van verschillende perspectieven op het concept van patiëntwaarden. Patiëntwaarden kunnen expliciet worden gemaakt door de elementen autonomie, uniciteit, samenwerken, empowerment, professionaliteit, compassie en responsiviteit. Dit proefschrift geeft ook inzicht in hoe patiëntwaarden kunnen worden gebruikt voor het verbeteren van zorg door patiëntervaringen te gebruiken als een objectiveerbare afgeleide. In dat licht zijn korte patiëntervaringsmeetinstrumenten (PREMs) ontwikkeld op taalniveau B1 en is in de literatuur gezocht hoe de resultaten van PREMs kunnen worden gebruikt om kwaliteit van zorg te verbeteren. De bevindingen van dit proefschrift moeten ertoe bijdragen dat de patiënt een belangrijke inbreng krijgt in zijn eigen zorg.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.