Promotie D. (Daryna) Kolesnyk

Op vrijdag 12 maart 2021 verdedigt D. Kolesnyk haar proefschrift, getiteld: ‘Consumer Disclosures on Social Media Platforms: A Global Investigation’.
Promotor
Prof.dr. M.G. de Jong
Promotor
Prof.dr. F.G.M Pieters
Begindatum

vrijdag 12 mrt 2021, 13:00

Einddatum

vrijdag 12 mrt 2021, 14:30

Ruimte
Senaatszaal
Gebouw
Erasmus Building
Locatie
Campus Woudestein

Op vrijdag 12 maart 2021 verdedigt D. Kolesnyk haar proefschrift, getiteld: ‘Consumer Disclosures on Social Media Platforms: A Global Investigation’.

Het proefschrift geeft inzicht in de bereidheid van consumenten om hun persoonlijke gegevens naar waarheid vrij te geven op sociale mediaplatforms op basis van een grootschalige dataset die 25 landen en 5 continenten omvat. De gegevens leveren het bewijs dat een aanzienlijk deel van de consumenten wereldwijd er bewust voor kiest om misleidende informatie over zichzelf te verstrekken op sociale mediaplatforms om hun online imago te versterken of om hun privacy te beschermen.

Proefschrift hoofdstukken 2 en 4 bieden hulpmiddelen om de proporties van misleidende informatievrijgave op sociale mediaplatforms te beoordelen. Een zelfrapportagemethode om de waarheidsgetrouwheid van de informatievrijgave van consumenten op sociale media te beoordelen wordt toegepast om zelfverbeterende misleiding in te schatten op het gebied van uiterlijk, persoonlijke prestaties en consumptie. Verder biedt het proefschrift een nieuw econometrisch model voor analyse van interculturele gegevens over gevoelige onderwerpen.

Hoofdstuk 3 van het proefschrift bespreekt de bereidheid van consumenten om informatie op sociale media vrij te geven vanuit nog een andere invalshoek: de invalshoek van de privacypercepties. De wereldwijde dataset onthulde welke consumentensegmenten het genereren van inkomsten via sociale mediagegevens waarschijnlijk als oneerlijk beschouwen en wie bereid zou zijn om te betalen voor het gebruik van sociale mediaplatforms in plaats van dat hun gegevens voor commerciële doeleinden worden gebruikt.

Alles bij elkaar vergroot het proefschrift de theoretische kennis over de prevalentie en antecedenten van misleidende informatievrijgave van consumenten, en biedt het tools waarmee marketeers de manier kunnen verfijnen waarop ze omgaan met de informatievrijgave van consumenten op sociale mediaplatforms.

De promoties vinden, in verband met het coronavirus, niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats in de Senaatszaal of in de Professor Andries Queridozaal. De kandidaten zullen hun proefschrift in een klein gezelschap of online verdedigen.