Promotie D. (Domenico) Favoino

De aanpassing van bedrijven aan institutionele veranderingen
Promotor
Prof.dr. B. Visser
Co-promotor
Dr. L.D.S. Hering
vrijdag 7 jun 2024, 10:30 - 12:00
Senaatszaal
Gebouw
Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op vrijdag 7 juni 2024 verdedigt D. Favoino het proefschrift met de titel: ‘De aanpassing van bedrijven aan institutionele veranderingen‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

In samenlevingen richten mensen instituties op om hun economische, sociale en politieke interacties vorm te geven. Als het gaat om economische interacties wordt aan de instituties een significante invloed toegeschreven op zowel bedrijfs- als bredere marktresultaten, een stelling die wordt ondersteund door een robuust corpus van empirische literatuur. Dit proefschrift verkent welke gevolgen institutionele verandering heeft voor bedrijfsbeslissingen. Als de regels van het spel veranderen, moeten bedrijven hun strategieën aan de nieuwe regels aanpassen. Afhankelijk van het soort institutionele schok dat hen treft, kunnen bedrijven op verschillende manieren reageren. Zo kunnen ze een bepaalde bedrijfstak betreden of verlaten, de samenstelling van hun activaportefeuille veranderen of hun productie reorganiseren. Bestudering van deze verschijnselen is relevant, omdat de aanpassingsprocessen van afzonderlijke bedrijven samen bepalend kunnen zijn voor de algemene economische resultaten.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.