Promotie D.E. (Danique) Paping

Hoor eens: onderzoek naar het gehoor van jongeren in een wereld vol
Promotor
Prof.dr. R.J. Baatenburg de Jong
Co-promotor
Dr. M.P. van der Schroeff
Co-promotor
Dr.ir. J.L. Vroegop
donderdag 16 mei 2024, 15:30 - 17:00
Senaatszaal
Gebouw
Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op donderdag 16 mei 2024 verdedigt D.E. Paping het proefschrift met de titel: ‘Hoor eens: onderzoek naar het gehoor van jongeren in een wereld vol‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Gehoorverlies is een van de meest voorkomende chronische aandoeningen wereldwijd. Naast de hoge maatschappelijke kosten die onbehandeld gehoorverlies met zich mee brengt, kan het de kwaliteit van leven in negatieve zin beïnvloeden. Hoewel gehoorverlies vaak wordt geassocieerd met veroudering, kan het ook op jongere leeftijd voorkomen. Met dit proefschrift beoogde we meer inzicht te krijgen in de prevalentie en mogelijke risicofactoren van gehoorverlies in adolescentie. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat 6,4% van de Rotterdamse kinderen van 13 tot 15 jaar lijdt aan gehoorverlies. Een lagere sociaal economische status en risicogedrag waren geassocieerd met een achteruitgang van het gehoor.

Gezien het toenemende gebruik van muziekspelers onderen jongeren, waren we in dit proefschrift tevens geïnteresseerd in jongeren hun luistergedrag en het risico op lawaaischade door muziekspelers. Bij 12,5% van de jongeren werden aanwijzingen gevonden voor lawaaischade. Met behulp van een mobiele applicatie hebben we jongeren hun luistergedrag in kaart gebracht. We zagen dat het merendeel van de jongeren luistergedrag vertoont dat als veilig kan worden beschouwd. Er werd geen verband aangetoond tussen het gebruik van muziekspelers en het gehoor. Toekomstig onderzoek moet de langetermijneffecten van het gebruik van muziekspelers aantonen.

De openbare verdediging zal exact om 15.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.