Promotie D.M. (Dorine) Borensztajn

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

D.M. Borensztajn verdedigt haar proefschrift op dinsdag 13 December 2022, getiteld: ’Paediatric Emergency Medicine: Improving the patient’s journey at the Emergency Department‘.

Samenvatting:

Kinderen met koorts vormen een belangrijk deel van SEH-bezoeken. Voor artsen is het een enorme uitdaging om onderscheid te maken tussen virusinfecties, welke vanzelf overgaan, en bacteriële infecties, waarbij behandeling met antibiotica noodzakelijk is. Als deze niet tijdig worden behandeld, kan dit desastreuze gevolgen hebben, zoals overlijden. Onnodige diagnostiek en behandeling is echter kostbaar en ingrijpend en verlengt de verblijfsduur op de SEH.

Dit proefschrift, waarin de gegevens van 140,000 Europese kinderen werden onderzocht, heeft als doel de zorg voor kinderen op de SEH te verbeteren door het identificeren van gebieden met veel praktijkvariatie, het identificeren van kinderen met een verhoogd risico op een ernstig beloop zoals intensive care-opname en het verbeteren van de patiëntenstroom.

Wij vonden grote verschillen in Europa in factoren van invloed op de zorg, zoals vaccinatieschema's, opleiding van artsen en richtlijnen. Ook vonden we grote verschillen in diagnostiek, behandeling en ziekenhuisopnames van kinderen die de SEH bezochten, ongeacht de mate van ziekzijn. Ten slotte vonden we dat kinderen die 's nachts de SEH bezochten, zieker waren dan overdag, wat het belang van adequate spoedzorg voor kinderen 24 uur per dag onderstreept.

Zowel adolescenten als kinderen met comorbiditeit hadden vaker ernstige bacteriële infecties. Kinderen met comorbiditeit vormen een heterogene groep, waarbij sommige kinderen een verhoogde kans hebben op bacteriële infecties, terwijl andere kinderen een verhoogde kans hebben op een gecompliceerd beloop, ongeacht de oorzaak van de koorts.

Ten slotte ontwikkelden we een voorspelmodel, wat direct bij binnenkomst ziekenhuisopname kan voorspellen. Een tweede voorspelmodel identificeerde kinderen met het risico op een ernstig beloop. Deze voorspelmodellen kunnen de verblijfsduur op de SEH verkorten en gebruikt worden voor gerichtere vangnet-adviezen.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.