Promotie E. (Ellis) Voerman

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op vrijdag 30 april 2021 verdedigt E. Voerman haar proefschrift, getiteld: ‘Diet, Adiposity and Metabolism in Pregnancy and Childhood’.

Obesitas bij kinderen is een groot probleem voor de volksgezondheid. Naast bekende risicofactoren als genetische aanleg, overmatige energie inname and sedentaire leefstijl, lijkt ook het vroege leven een rol te spelen in de ontwikkeling van obesitas. De doelstelling van dit proefschrift was het bestuderen van de associaties van veel voorkomende voedingscomponenten tijdens de zwangerschap (consumptie van cafeïne en melk) en maternale adipositas voor en tijdens de zwangerschap met groei, de ontwikkeling van lichaamsvet en cardio-metabole risicofactoren bij kinderen, alsmede de potentiele onderliggende metabole mechanismen. Dit onderzoek maakt deel uit van de Generation R studie, een prospectieve cohort studie onder zwangere vrouwen en hun kinderen in Rotterdam, en LifeCycle – Maternal Obesity and Childhood Outcomes (MOCO), een internationale samenwerking tussen 39 zwangerschaps- en geboorte cohorten. De resultaten van dit proefschrift suggereren dat door zwangere vrouwen vaak geconsumeerde voedingscomponenten (consumptie van cafeïne en melk) en adipositas bij zwangere vrouwen zijn geassocieerd met groei, lichaamsvetonwikkeling en cardio-metabole risicofactoren bij hun kinderen. Veranderingen in metabolisme zouden een onderliggend mechanisme kunnen zijn. Deze resultaten onderstrepen het belang van gezonde voeding en een gezond gewicht voor en tijdens de zwangerschap voor het verlagen van de ziektelast door obesitas bij kinderen.

De promoties vinden, in verband met het coronavirus, niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats in de Senaatszaal of in de Professor Andries Queridozaal. De kandidaten zullen hun proefschrift in een klein gezelschap of online verdedigen.