Promotie E. (Esther) Eijlers

Op donderdag 30 januari 2020 verdedigt E. Eijlers haar proefschrift, getiteld: ‘Emotional Experience and Advertising Effectiveness. On the use of EEG in marketing’.
Promotor
Faculteit
Rotterdam School of Management, Erasmus University
Co-promotor
Faculteit
Rotterdam School of Management, Erasmus University
Begindatum

donderdag, 30 jan 2020, 13:30

Einddatum

donderdag, 30 jan 2020, 15:00

Ruimte
Senaatszaal
Gebouw
Erasmus Building
Locatie
Campus Woudestein

Op donderdag 30 januari 2020 verdedigt E. Eijlers haar proefschrift, getiteld: ‘Emotional Experience and Advertising Effectiveness. On the use of EEG in marketing’.

De afgelopen jaren is het toepassen van methoden en inzichten uit de neurowetenschappen in marketing, ook wel neuromarketing genoemd, in populariteit toegenomen. In dit proefschrift onderzoeken we de reactie van de hersenen op marketing gerelateerde stimuli, zoals reclames, met behulp van EEG. We vergroten daarmee bestaande kennis door twee doelen die neuromarketing heeft, te verhelderen. Het eerste doel betreft het verschaffen van extra inzicht in psychologische processen die ten grondslag liggen aan beslissingen van de consument (hier, emoties). Het tweede doel betreft het bijdragen aan het voorspellen van de effectiviteit van marketing gerelateerde stimuli. Hoewel veel onderzoek heeft aangetoond dat emoties een grote invloed hebben op cognitie en gedrag, blijkt het moeilijk deze emotionele ervaringen te meten, vooral over de tijd. In het eerste hoofdstuk onderzoeken we een nieuwe methode om het effect van een marketing-gerelateerde stimulus, zoals een reclame, op de emotionele ervaring van de consument, van moment-tot-moment te kunnen meten met EEG. In het tweede hoofdstuk onderzoeken we de mate waarin een emotionele reactie op advertenties, is geassocieerd met de evaluatie van en het gedrag in reactie op deze advertenties, op marktniveau. In het laatste hoofdstuk bekijken we of de voorspellende effecten die zijn gevonden in een enkele reeds gepubliceerde studie, ook zijn te vinden in een veel grotere steekproef van proefpersonen en stimuli. We combineren data uit vier studies voor een systematische her-analyse om te onderzoeken in hoeverre de hersenactiviteit, gemeten met EEG, in reactie op een vergelijkbare stimulus (hier, filmtrailers), is gerelateerd aan het marktsucces van de desbetreffende films.

De openbare verdediging zal plaatsvinden in de Senaatszaal, 1e verdieping Erasmus Building, Campus Woudestein. De ceremonie zal exact om 13.30 uur beginnen.  Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.