Promotie E.J.A. (Eveline) Wiegers

Comparative Effectiveness Research to Improve Neurocritical Care

Op 23 november 2021 verdedigt E.J.A. Wiegers haar proefschrift, getiteld: ‘Comparative Effectiveness Research to Improve Neurocritical Care’.

Promotor
Prof.dr. E.W. Steyerberg
Promotor
Prof.dr. D.W.J. Dippel
Promotor
Prof.dr. H.F. Lingsma
Co-promotor
Dr. M. van der Jagt
Datum
dinsdag 23 nov 2021, 15:30 - 17:00
Type
Promotie
Ruimte
Professor Andries Querido zaal
Gebouw
Onderwijscentrum
Locatie
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Traumatisch hersenletsel en beroerte zijn veel voorkomende aandoeningen en vormen een groot probleem voor de volksgezondheid. Patiënten met traumatisch hersenletsel
of een beroerte worden vaak opgenomen op een afdeling die specifiek is toegespitst op neuro-intensieve geneeskunde. Het verlenen van adequate neuro-intensieve
geneeskunde is cruciaal in het voorkomen van secundaire neurologische schade en het tijdig herkennen en behandelen van systemische complicaties. Het ultieme doel van
neuro-intensieve zorg is dat patiënten zo snel mogelijk kunnen functioneren zoals zij voor het ongeval danwel het optreden van een beroerte in staat waren. Meerdere gerandomiseerde studies in patiënten met een ischemische beroerte hebben aangetoond dat endovasculaire therapie vergeleken met standaard therapie effectief blijkt te zijn in het verbeteren van functionele uitkomsten. Echter, voor traumatisch hersenletsel, is er tot dusver geen behandeling gevonden die uitkomsten evident verbetert. De richtlijnen voor zorg bij patiënten met traumatisch hersenletsel zijn daarom gebaseerd op bewijs van lage kwaliteit. Hierdoor zullen ziekenhuizen en artsen eerder geneigd zijn hun eigen behandelstrategie te bepalen, hetgeen kan leiden tot variatie van zorg bij dezelfde type patiënten. In verschillende studies wordt ‘Comparative Effectiveness Research (CER)’ beschreven als de methode om behandelingen en het beleid voor patiënten met traumatisch hersenletsel die neuro-intensieve zorg moeten krijgen te verbeteren. Om uitkomsten van patiënten die neuro-intensieve zorg nodig hebben te verbeteren, kunnen er verschillende strategieën worden gevolgd. Zo kunnen behandelingen die aangrijpen op het pathofysiologische mechanisme van de aandoening geoptimaliseerd worden. Voor patiënten met traumatisch hersenletsel zijn er bijvoorbeeld diverse pathofysiologische mechanismen dat optimaliseren van het vochtbeleid kan leiden tot verbeterde uitkomsten. Daarnaast kan de kwaliteit van zorg worden verbeterd, hetgeen niet alleen eventueel kan leiden tot betere klinisch uitkomsten maar ook tot lagere kosten van de gezondheidszorg en gelijke toegang tot behandeling. Kwaliteitsindicatoren zijn meetbare aspecten van kwaliteit van zorg die in veel verschillende klinische velden
ontwikkeld zijn en kunnen voor patiënten met traumatisch hersenletsel wellicht ook een gunstig effect op uitkomst hebben. Dit proefschrift had als doel om bepaalde aspecten van zorg voor neuro-intensieve patiënten met een beroerte of traumatisch hersenletsel te verbeteren. Specifiek werden de volgende vragen beantwoord: 

1. Wat is de huidige organisatie en samenstelling van de neuro-intensieve geneeskunde in Europa?
a. Wat zijn karakteristieken van patiënten en hun uitkomsten?
b. Hoe wordt de neuro-intensieve geneeskunde georganiseerd en geïmplementeerd?
c. Wat is de variabiliteit in de behandelingen, organisatie en uitkomsten tussen ziekenhuizen, regio’s en landen?
2. Hoe maken we de zorg voor patiënten op de neuro-intensive geneeskunde effectiever en van betere kwaliteit?
a. Wat is de effectiviteit van verschillende vochttherapieën?
b. Wat is de effectiviteit van bètablokkers?
c. Wat is de rol van kwaliteitsindicatoren?

De openbare verdediging zal plaatsvinden in de Prof. Andries Queridozaal, 3e verdieping Onderwijscentrum, Erasmus MC. De ceremonie zal exact om 15.30 uur beginnen. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen