Promotie Elizabeth Mulewa Ngutuku

International Institute of Social Studies
Voeg toe aan agenda
Elizabeth Mulewa Ngutuku

Op woensdag 4 maart 2020 verdedigt Elizabeth Mulewa Ngutuku haar proefschrift, getiteld: ‘Rhizomatic Cartographies of Children’s Lived Experience of Poverty and Vulnerability in Siaya, Kenya’.

Dit proefschrift beschrijft een interdisciplinair onderzoek naar het complexe leven van kinderen in Kenia. Gedurende een jaar is etnografisch onderzoek gedaan in Siaya, een district waar de welzijnscijfers voor kinderen tot de laagste behoren. De centrale cartografische onderzoeksvraag is: hoe is het om een arm en kwetsbaar kind te zijn in Siaya in Kenia en als zodanig bestempeld te worden? Het begrip rizoom, waarmee Deleuze complexiteit, fluïditeit en onderlinge verbondenheid verbeeldt, dient als conceptueel, methodologisch en ordeningsuitgangspunt van dit onderzoek. De ervaringen van de kinderen zijn onderzocht in de vorm van een 'cartografie', of rizomatische kaart van drie onderling verbonden alledaagse en symbolische ruimtes van kinderen. Dit zijn: het huishouden/thuis en non-gouvernementele en overheidsprogramma's voor ondersteuning en scholing. Uit vier belangrijke observaties blijkt dat het leven van kinderen gekenmerkt wordt door tegenstrijdigheden. Dit onderzoek draagt ook bij aan een oproep om de stem van kinderen in kinder- en jeugdstudies te heroverwegen en verder te kijken dan wat kinderen zeggen, het onderzoeksonderwerp niet meer centraal te stellen, en de agency van kinderen opnieuw te verbeelden. Het proefschrift verschijnt op een moment dat er steeds meer onderzoek wordt gedaan naar de deconstructie van de representaties van kinderen in beleid en in de praktijk, vooral met betrekking tot het concept van een ouderloos en kwetsbaar kind. In het licht van dit proefschrift is daarbij vooral de volgende vraag interessant: hoe kan je in kritisch deconstructivistisch onderzoek het welzijn en de rechten van het kind deconstrueren, maar niet uit beeld laten raken?

De openbare verdediging zal plaatsvinden op 4 maart in Aula B. De ceremonie zal exact om 16.00 uur beginnen in de Auditorium van ISS, Kortenaerkade 12, ’s-Gravenhage. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, maar zullen kort geopend worden na de presentatie van de kandidaat zodat laatkomers nog naar binnen kunnen gaan. Kinderen onder de leeftijd van 7 jaar zijn niet toegestaan in de Aula gedurende het eerste gedeelte van de ceremonie. Na de ceremonie zal er aansluitend een receptie plaatsvinden in het Atrium van ISS. Professoren zijn welkom om mee te lopen in het cortège.

Deze openbare verdediging kan worden uitgezonden op ISS livestream. Zo ja, dan kan de openbare verdediging live bekeken worden op www.iss.nl/live  en later op het ISS Youtube kanaal.