Promotie E.M. (Elise) Philips

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op dinsdag 12 januari 2021 verdedigt E.M. Philips haar proefschrift, getiteld: ‘Environmental Exposures and Maternal and Child Health. Focus on bisphenols, phthalates and smoking’.

Mensen worden gedurende het leven blootgesteld aan diverse omgevingsfactoren die van grote invloed zijn op de gezondheid kunnen zijn. Elise Philips verdedigt haar proefschrift 'Blootstelling aan omgevingsfactoren en de gezondheid van moeders en kinderen' op 12 januari 2021 en onderzocht associaties van bisfenolen, ftalaten en roken met gezondheidsuitkomsten van moeders en kinderen. Betreffende de bisfenolen en ftalaten, vond ze verschillende associaties met maternale gezondheidsuitkomsten. Bisfenol S en F blootstelling onder zwangere vrouwen in Nederland was in 2004-5 al wijd verspreid. Voeding was niet geassocieerd met bisfenolen en ftalaat metabolieten, ongunstige leefstijlgerelateerde factoren, zoals obesitas en het niet nemen van foliumzuur supplementen, waren geassocieerd met hogere concentraties van ftalaat metabolieten.
Onder de vrouwen geen preconceptionele foliumzuur supplementen hadden genomen vonden we dat een hoger totaal bisfenol en ftaalzuur geassocieerd was met een verminderde vruchtbaarheid. Bisfenolen en ftalaat metabolieten waren niet geassocieerd met hypertensieve aandoeningen in de zwangerschap of met longitudinale veranderingen in de bloeddruk tijdens de zwangerschap, maar subklinische associaties van hoog moleculair gewicht ftalaat metabolieten met een hogere sFlt-1/PlGF ratio in de vroege zwangerschap en van bisfenol A met placenta hemodynamiek werden wel gevonden. Wat betreft gewichtstoename tijdens de zwangerschap bleken hogere concentraties van totaal bisfenol en bisfenol A tijdens de vroege zwangerschap geassocieerd met een verminderde gewichtstoename in de tweede helft van de zwangerschap. Dit terwijl voor gewichtstoename postpartum verschillende ftalaat metabolieten geassocieerd waren met een toename van het maternale gewicht. Een meta-analyse verricht van individuele deelnemersgegevens onder 229.158 gezinnen van 28 zwangerschaps- of geboorte cohorten vond dat roken enkel tijdens de vroege zwangerschap niet geassocieerd was met geboortecomplicaties, maar wel met een hoger risico op overgewicht op de kinderleeftijd. Ondanks dat geheel stoppen het beste is, hadden vrouwen die het aantal sigaretten dat zij rookten voor het derde trimester verminderden een lagere kans op een kind met een te laag geboortegewicht voor de zwangerschapsduur vergeleken met vrouwen die doorgingen met roken zonder het aantal sigaretten te minderen.

De promoties vinden, in verband met het coronavirus, niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats in de Senaatszaal of de Professor Andries Queridozaal. De kandidaten zullen hun proefschrift in een klein gezelschap of online verdedigen.