Promotie E.M.L. (Elisabeth) de Wijkerslooth de Weerdesteijn

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

E.M.L. de Wijkerslooth de Weerdesteijn verdedigt haar proefschrift op dinsdag 6 juni 2023, getiteld: ’Improving Efficiency in the Surgical Treatment of Acute Appendicitis‘.

Samenvatting:

Dit proefschrift was gericht op het optimaliseren van de chirurgische behandeling van acute appendicitis. Met speciale aandacht voor het onderscheid tussen simpele en complexe appendicitis, postoperatieve opnameduur en postoperatief gebruik van antibiotica.

De belangrijkste uitkomsten waren als volgt:

• De klinische en financiële ziektelast van chirurgisch behandelde appendicitis in Nederland is substantieel
  • Een voorkeur voor laparoscopisch opereren in een perifeer ziekenhuis lijkt gerechtvaardigd
  • Er bestaat grote variabiliteit onder chirurgen in het intraoperatief beoordelen van appendicitis, definiëren van een complexe appendicitis, en indicaties en invulling van postoperatieve antibiotica
  • Meningen verschillen in het bijzonder aangaande niet-geperforeerde, gangreneuze appendicitis
  • Niet-geperforeerde, gangreneuze appendicitis kent een significant hoger risico op infectieuze complicaties dan flegmoneuze appendicitis. Maar gangreneuze ziekte is geen onafhankelijke voorspeller van infectieuze complicaties.
  • Appendectomie in dagbehandeling lijkt veilig en haalbaar voor een groot gedeelte van patiënten met simpele appendicitis, zonder toegenomen kans op complicaties of heropnames
  • 2 dagen postoperatieve intraveneuze antibiotica voor complexe appendicitis is non-inferieur t.o.v. 5 dagen, wat betreft infectieuze complicaties en reïnterventies na appendectomie. 2 dagen resulteerde in minder bijwerkingen van antibiotica, maar meer heropnames. Desalniettemin was de totale opnameduur significant korter en waren zorgkosten significant gereduceerd.
  • Wij beargumenteren dat de voordelen van restrictief antibiotica gebruik voor complexe appendicitis opwegen tegen de potentiële nadelen. Het terugbrengen van postoperatieve antibiotica naar 2 dagen zal leiden tot een klinisch relevante reductie van antibioticagebruik en ziekenhuisverblijf. Dit geldt voor patiënten die een laparoscopische ingreep ondergaan. Voor patiënten met een open ingreep kunnen op basis van dit proefschrift geen conclusies worden getrokken.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.