Promotie E.M.P. (Eline) Poels

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op 19 januari 2022 verdedigt E.M.P. Poels haar proefschrift, getiteld: ‘Lithium use During Pregnancy. Consequences for development: from conception to childhood’.

De bipolaire stoornis is een psychiatrische stoornis die gekenmerkt wordt door depressieve en (hypo)manische episoden. Lithium is de meest effectieve stemmingsstabilisator en vermindert het risico op depressieve en manische episoden. Derhalve is lithium het middel van eerste keus als onderhoudsbehandeling van de bipolaire stoornis. Lithium wordt voorgeschreven aan vrouwen in de vruchtbare leeftijd en kan gecontinueerd worden tijdens de zwangerschap. Daarom is het belangrijk om te weten welke potentiële negatieve effecten lithium gebruik tijdens de zwangerschap kan hebben voor het ongeboren kind. De meeste studies rapporteren over het risico op aangeboren afwijkingen en tonen aan dat lithium gebruik tijdens het eerste trimester van de zwangerschap geassocieerd is met een verhoogd risico op aangeboren afwijkingen. Minder is bekend over het risico op miskramen, de foetale groei en het geboortegewicht, neonatale complicaties en de lange termijn ontwikkeling van blootgestelde kinderen. Dit proefschrift had als doel om de kennis hierover te vergroten. Op basis van het onderzoek in dit proefschrift concluderen wij dat lithium gebruik tijdens de zwangerschap niet alleen geassocieerd is met een licht verhoogd risico op aangeboren afwijkingen, maar ook met een verhoogd risico op een miskraam en toegenomen foetale groei en geboortegewicht. Aangezien de lithiumspiegel rondom de bevalling stabiel blijft en de neonatale lithiumspiegel niet geassocieerd is met neonatale complicaties, raden wij het af om lithium te stoppen of te verlagen voor de bevalling. De resultaten van het onderzoek naar de neuropsychologische ontwikkeling van aan lithium blootgestelde kinderen op latere leeftijd zijn geruststellend. Vrouwen in de vruchtbare leeftijd, die een indicatie hebben voor stemmingsstabiliserende medicatie, moeten de kans krijgen om de voor- en nadelen van lithium gebruik tijdens de zwangerschap af te wegen.

De promoties vinden niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats. Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt. De ceremonie zal exact om 15.30 uur beginnen.