Promotie F. (Femke) Vandenberg

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
Logo Erasmus School of History, Culture and Communication.

F. Vandenberg verdedigt haar proefschrift op vrijdag 27 januari 2023, getiteld: ’“All Together Now” Live (streamed) music‘.

Samenvatting:

Livemuziek kan een sonische band creëren tussen de deelnemers, waardoor het publiek en hun acties worden gesynchroniseerd. Onder de juiste omstandigheden kan muziek de bewegingen van een menigte afstemmen, waardoor de individuele ervaring van deelnemers verandert in die van een grootschalig interactieritueel. Dit proefschrift onderzoekt de voorwaarden die nodig zijn om deze transformatie te laten plaatsvinden, met de vraag onder welke omstandigheden livemuziek mensen kan binden? Het presenteert vijf empirische studies, waarin verschillende genres en hun publiek met elkaar worden vergeleken, en het belang van aspecten als fysieke co-aanwezigheid en sociale positie in twijfel wordt getrokken. Hierdoor ontstaat een alomvattend beeld van zowel fysieke als digitale livemuziekconsumptie en de specifieke ingrediënten die nodig zijn om collectiviteit tot stand te brengen. De digitale component van het thesis kwam tot stand door het begin van COVID-19, waar livemuziek is verandert van een fysieke naar een digitale activiteit. Dit thesis brengt dus ook de overgang van de livemuziekervaring naar de digitale wereld in kaart, met als doel de bij dragen aan ons begrip van gemedieerde cultuurconsumptie en de gevestigde sociologische debat rond groeiende online interactie.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.