Promotie F.O.L. (Florianne) Vehmeijer

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op 2 februari 2022 verdedigt F.O.L. Vehmeijer haar proefschrift, getiteld: ‘Early-life Stress and Childhood Cardio-metabolic Health’.

Chronische stress is geassocieerd met nadelige cardio-metabole uitkomsten bij volwassenen, zoals hypertensie, hartfalen en het metabool syndroom. Langdurige blootstelling aan verhoogde concentraties cortisol, het belangrijkste stress hormoon, heeft schadelijke effecten op de functie van de cardiovasculaire en metabole systemen in het lichaam. In dit proefschrift onderzochten we de hypothese dat de associaties van chronische stress met cardio-metabole uitkomsten al vroeg in het leven ontstaan. Het identificeren van deze associaties zal bijdragen aan het begrip en de kennis over het ontstaan van cardio-metabole ziekten. Dit is belangrijk voor de ontwikkeling van preventiestrategieën en interventies gericht op het verminderen van het vóórkomen van ziekten op latere leeftijd. De hypothalamus-hypofyse-bijnier-as, verantwoordelijk voor onder andere de regulering van cortisol, wordt aangelegd tijdens het foetale leven en is in die periode vatbaar voor prenatale programmering. Blootstelling aan fysieke of psychologische stress in het vroege leven kan permanente veranderingen in groei, orgaan structuur en metabolisme veroorzaken en op die manier bijdragen aan het ontstaan van ziekten later in het leven. Het eerste doel van dit proefschrift was het bestuderen van de associaties van maternale psychologische stress tijdens de zwangerschap met de ontwikkeling van lichaamsvet en cardio-metabole risicofactoren bij kinderen. Het tweede doel was het bestuderen van de associaties van cortisol concentraties in het haar van kinderen met de ontwikkeling van lichaamsvet en cardio-metabole risicofactoren bij kinderen zoals bloeddruk, lipiden en CRP. Het derde doel van dit proefschrift was te onderzoeken of maternale hemoglobine concentraties geassocieerd zijn met DNA methylatie in het kind op verschillende leeftijden. Tenslotte, als vierde doel van dit proefschrift, hebben we onderzocht of DNA methylatie in pasgeborenen, kinderen en adolescenten geassocieerd was met BMI in de kindertijd en in de adolescentie. Voor de studies, beschreven in dit proefschrift, is gebruik gemaakt van data van het Generation R onderzoek, een prospectieve cohort studie onder zwangere vrouwen en hun kinderen in Rotterdam, en het Pregnancy And Childhood Epigenetics Consortium (PACE).

De promoties vinden niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats. Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt. De ceremonie zal exact om 15.30 uur beginnen.