Promotie G. (Guillem) Casoliva Cabana

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op donderdag 18 april 2024 verdedigt G. Casoliva Cabana het proefschrift met de titel: ‘Ethische teamcultuur ontrafelen: het bestaan, de relevantie en de implicaties voor ethisch management‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Dit proefschrift onderzoekt de rol van teamethische cultuur in het voorkomen van onethisch gedrag. Schandalen rond onethisch gedrag blijven de kop opsteken in alle soorten organisaties: bedrijf, publiek en niet-gouvernementeel. Ondanks de toenemende invoering van ethische programma's om onethisch gedrag te voorkomen, wijzen de krantenkoppen over dergelijke schandalen en onderzoeken op de werkplek voortdurend op de hoge prevalentie ervan wereldwijd. De studies die deel uitmaken van dit proefschrift hebben als doel ons begrip te verbeteren van het bestaan van een ethische teamcultuur en de rol die deze speelt bij het effectief maken van een ethisch programma om onethisch gedrag te voorkomen. Ik put uit verschillende literaturen, die grofweg kunnen worden gecategoriseerd als organisatiecultuurstudies (differentiatieperspectief) en institutionele theorie (ontkoppeling). Ik maak gebruik van enquêtes om inzichten te verzamelen van echte teams binnen een organisatie en om het bestaan van verschillende ethische teamculturen en de invloed daarvan op ethisch management te bevestigen. Over het geheel genomen is deze dissertatie een baanbrekend onderzoek naar ethische cultuur met één organisatie als casestudy en draagt het bij aan een beter begrip van de effectiviteit van ethiekprogramma's bij het voorkomen van onethisch gedrag in teams.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.