Promotie H. (Hua) Ma

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op woensdag 12 februari 2020 verdedigt H. Ma zijn proefschrift, getiteld: ‘Dynamic Analysis of X-ray Angiography for Image Guided Coronary Interventions’.

Patiënten met een vernauwing van de kransslagader kunnen hiervoor behandeld met een dotterbehandeling. Tijdens deze behandeling wordt de vernauwing opgerekt door een ballonnetje op te blazen op de plek van de vernauwing. Het ballonnetje wordt daar gebracht door de cardioloog, via een dun buisje dat vanaf de pols (of lies) naar de kransslagader loopt. Tijdens de behandeling gebruikt de cardioloog een rontgen apparaat om rontgenbeelden te maken. Op deze beelden ziet de cardioloog de instrumenten (buisje, ballonnetje), en, als er contrast middel wordt ingespoten via het buisje, ook de kransslagaders. Dit proefschrift beschrijft de ontwikkeling van methoden om deze rontgenbeelden te analyseren en te bewerken. Er is een methode ontwikkeld die het mogelijk maakt de zichtbaarheid van de vaten te verbeteren. Daarnaast hebben we een methode ontwikkeld die het mogelijk maakt de vaten af te beelden ook als er geen contrast middel meer inde vaten zit. Beide methoden hebben de potentie om de hoeveelheid contrast middel die gebruikt wordt, te verminderen. Deze technieken kunnen daarnaast een verbeterde beeldgeleiding tijdens de ingreep mogelijk maken, zodat de cardioloog de relevante informatie voor de behandeling ziet.

De openbare verdediging zal plaatsvinden in de Prof. Andries Queridozaal, 3e verdieping Onderwijscentrum, Erasmus MC. De ceremonie zal exact om 11.30 uur beginnen. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.