Promotie J.H.A.M. (Jos) Kox

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op dinsdag 5 Juli 2022 verdedigt J.H.A.M. Kox zijn proefschrift, getiteld: ‘Retaining Nursing Students and Novice Nurses: The role of musculoskeletal symptoms and physical work factors’.

Proefschrift in het kort:

Er is een tekort aan verpleegkundigen en dit tekort dreigt alleen maar groter te worden. Om aan de grote vraag naar verpleegkundigen in de gezondheidszorg te kunnen voldoen, is het van belang om meer verpleegkundigen op te leiden en deze ook te behouden voor de zorg.

Hoewel het aantal studenten verpleegkunde tijdens de coronaperiode toenam, bleek tegelijkertijd dat er in de praktijk door personeelstekort, ziekteverzuim en hoge werkdruk té weinig capaciteit was om deze nieuwe aanwas goed te kunnen begeleiden.

Onder zorgmedewerkers is het aantal klachten aan het bewegingsapparaat hoog. Deze klachten nemen in de loop van de jaren alleen maar verder toe. Uit onderzoek blijkt dat verpleegkundestudenten al veel klachten aan het bewegingsapparaat ervaren.

Dit proefschrift geeft inzicht in de redenen die bijdragen aan late uitval van verpleegkundestudenten uit de opleiding en beginnende verpleegkundigen uit het beroep, en de rol die musculoskeletale symptomen en fysieke arbeidsfactoren hierin spelen. Daarnaast biedt het een overzicht van beschikbare interventies voor het verbeteren van de fysieke gezondheid van studenten en beginnende verpleegkundigen om uitval te voorkomen.

De openbare verdediging zal exact om 15.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.