Promotie J.M. (Joany) Zachariasse

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op dinsdag 11 mei 2021 verdedigt J.M. Zachariasse haar proefschrift, getiteld: ‘Paediatric Emergency Triage. Improving the initial assessment of children in the emergency department using electronic health record data’.

Triage systemen worden gebruikt op de spoedeisende hulp (SEH) als een snelle beoordeling om patiënten te prioriteren en ervoor te zorgen dat ze worden geholpen op basis van urgentie en niet op volgorde van binnenkomst. Er is slechts beperkt onderzoek gedaan naar de momenteel veelgebruikte triagesystemen en bestaande studies hebben vaak meerdere methodologische beperkingen. Onderzoek is noodzakelijk om beschikbare triagesystemen voor kinderen te verbeteren, door zowel ondertriage (het incorrect classificeren van hoog urgente patiënten als laag urgent) als overtriage (het incorrect classificeren van laag urgente patiënten als hoog urgent) te verminderen. Dit kan door bestaande triage systemen, zoals het Manchester Triage Systeem (MTS) aan te passen, of door nieuwe instrumenten voor triage te ontwikkelen. Het TrIAGE project (TRiage Improvements Across General Emergency departments) is opgericht om de eerste beoordeling van kinderen op de SEH te verbeteren. Het is een prospectieve observationele studie op vijf SEHs (Nederland, Oostenrijk, Portugal, Verenigd Koninkrijk), gebaseerd op gegevens uit het elektronisch patiëntendossier.

De promoties vinden, in verband met het coronavirus, niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats in de Senaatszaal of in de Professor Andries Queridozaal. De kandidaten zullen hun proefschrift in een klein gezelschap of online verdedigen.