Promotie J.S. (Josephine) van de Maat

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op woensdag 25 november 2020 verdedigt J.S. (Josephine) van de Maat haar proefschrift, getiteld: ‘Childhood Pneumonia: Clinical decision support in the emergency department'.

Koorts en luchtweginfecties komen veel voor bij kinderen en zijn de belangrijkste reden waarom kinderen naar de spoedeisende hulp (SEH) worden gebracht. In dit proefschrift onderzochten we hoe we beslissingen over de behandeling van deze kinderen op de SEH konden verbeteren. We toonden aan dat er tussen Europese SEH’s veel onnodige verschillen zijn in het aantal kinderen met koorts dat antibiotica krijgt, met name bij kinderen met luchtweginfecties. In acht Nederlandse ziekenhuizen voerden we een klinische beslisregel in (Feverkidstool) die artsen stuurde in het voorschrijven van antibiotica op de SEH. Dit leidde niet tot een algehele vermindering van antibiotica, maar was wel veilig en zorgde ervoor dat de antibiotica waren beter gericht op kinderen met een hoog risico op een longontsteking. Ook was de Feverkidstool kostenbesparend, doordat er minder ziekenhuisopnames waren en ouders minder vaak werkverzuim hadden tijdens de ziekte van hun kind. Een nieuwe bloedtest in de Feverkidstool zorgde voor een nog beter onderscheid tussen virusinfecties die vanzelf over gaan en bacteriële infecties die met antibiotica moeten worden behandeld. We deden ook onderzoek naar de beslissingen die ouders nemen tijdens de ziekte van hun kind. Ouders gaven aan vaak bezorgd zijn om hun zieke kind op basis van een onbestemde intuïtie. Het is belangrijk dat hulpverleners dit oudergevoel serieus nemen, en duidelijke voorlichting geven over hoe ouders hun kind thuis kunnen behandelen en wanneer ze opnieuw medische hulp moeten zoeken. We ontwikkelden hiervoor een voorlichtingspakket over koorts en longontsteking bij kinderen, waarna ouders aangaven dat hun kennis en zelfvertrouwen in het zorgen voor hun zieke kind waren toegenomen.

De promoties vinden, in verband met het coronavirus, niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats in de Senaatszaal of de Professor Andries Queridozaal. De kandidaten zullen hun proefschrift in een klein gezelschap of online verdedigen.