Promotie K. (Kjell) Noordzij

Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
ESSB logo

K. Noordzij verdedigt zijn proefschrift op donderdag 15 juni 2023, getiteld: ’Revolt of the Deplored: Perceived cultural distance and less-educated citizens’ political discontent‘.

Samenvatting:

Politieke onvrede in liberale democratieën is een veelbesproken onderwerp. Praktisch geschoolden zijn meer wantrouwend ten opzichte van de politiek, steunen in grotere mate populistische partijen en zijn minder geneigd te stemmen tijdens verkiezingen. Hoe kan dit begrepen worden? Dit proefschrift ontwikkelt een nieuwe verklaring voor politieke onvrede onder praktisch geschoolden. Veel praktisch geschoolden ervaren een afstand tot de leefwereld van politici en vinden dat politici op hen neerkijken. De rol van deze ervaren culturele afstand in politieke onvrede onder praktisch geschoolden en de bredere implicaties ervan zijn onderzocht met verschillende methodes, waaronder diepte-interviews, een vragenlijst en een surveyexperiment met video’s. Ervaren culturele afstand onder praktisch geschoolden draagt, bovenop conventionele verklaringen, bij aan allerhande uitingen van politieke onvrede en heeft verstrekkende gevolgen voor het functioneren van de democratie.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.