Promotie K.P. (Karishma) Ramlakhan

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

K.P. Ramlakhan verdedigt haar proefschrift op dinsdag 6 December 2022, getiteld: ’Pregnancy and Cardiac Disease‘.

Samenvatting:

Hartziekten compliceren 1-4% van alle zwangerschappen, maar zijn verantwoordelijk voor maar liefst 16-19% van de maternale sterfte – en daarmee doodsoorzaak nr. 1. In de toekomst wordt dit nog relevanter, omdat cardiovasculaire risicofactoren steeds vaker voorkomen bij zwangeren en meer vrouwen met een aangeboren hartziekte zwanger worden.

Met dit promotieonderzoek proberen we de klinische zorg voor deze populatie te verbeteren door data te analyseren van de Registry of Pregnancy and Cardiac disease (ROPAC): een wereldwijde prospectieve dataset van zwangerschappen bij vrouwen met een hartziekte. We hebben verschillende soorten hartafwijkingen onderzocht. Zo toonden wij aan dat vrouwen na een arteriële switch operatie voor transpositie van de grote vaten goede zwangerschapsuitkomsten hebben – een groep waar eerder vrijwel geen data over beschikbaar was. Vrouwen met een coarctatie van de aorta blijken betere uitkomsten te hebben dan momenteel wordt gedacht, wat betekent dat deze vrouwen minder intensieve zwangerschapscontroles nodig hebben.
We toonden verder aan dat vrouwen met bepaalde types hartziekte een verhoogd risico hebben op hypertensieve zwangerschapsaandoeningen, zoals zwangerschapsvergiftiging. Nog belangrijker is dat vrouwen met een hartziekte en zwangerschapsvergiftiging een schokkend hoge mortaliteit blijken te hebben. Ook hebben we de perinatale uitkomsten na bètablokker gebruik tijdens de zwangerschap onderzocht, waarbij er een nadelig effect blijkt op o.a. geboortegewicht, dysmaturiteit en neonatale aangeboren hartziekten. Als eersten in de literatuur hebben we de zes meest gebruikte bètablokkers kunnen vergelijken in hun effect op neonatale uitkomsten.

Concluderend hebben we met dit proefschrift over zwangerschap en hartziekte geprobeerd om betrouwbare data en nieuwe inzichten te verschaffen over een actueel thema met een toenemend belang en een grote impact.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.