Promotie L. (Liza) Toemen

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op donderdag 16 januari 2020 verdedigt L. Toemen haar proefschrift, getiteld: ‘Early Life Growth, Adiposity and Cardiovascular Health in Childhood’.

Hart- en vaatziekten zijn een belangrijke dreiging voor de volksgezondheid wereldwijd en ontstaan waarschijnlijk vroeg in het leven. Niet alleen de foetale periode, maar ook het vroeg postnatale leven is belangrijk voor gezondheid van hart- en vaten. Bekende risicofactoren voor hart- en vaatziekten, zoals hoge bloeddruk, lipidenniveaus, en obesitas tracken van de kindertijd tot in volwassenheid. Een nadelige foetale omgeving en een overvloedige postnatale omgeving lijken een negatief effect te hebben op gezondheid van hart en vaten vanaf de kindertijd tot aan volwassenheid. Het identificeren van risicofactoren en de kritieke periodes vroeg in het leven, en de mechanismen over hoe factoren in het vroege leven de latere gezondheid beïnvloeden zijn belangrijk voor het ontwikkelen van preventiestrategieën en bevorderen van cardiovasculaire gezondheid op de schoolleeftijd. Het onderzoek maakt deel uit van Generation R, het grootschalige en langdurige onderzoek naar de groei, ontwikkeling en gezondheid van 10.000 kinderen uit Rotterdam. Bevindingen uit deze thesis suggereren dat groei in het vroege leven en factoren samenhangend met adipositas zijn geassocieerd met hartsctructuur en nadelige cardiovasculaire uitkomsten in kinderen. Toekomstige studies zouden zich kunnen richten op hoe deze veranderingen op kinderleeftijd samenhangen met later risico op hart- en vaatziekten. Preventie strategieën zouden vroeg in het leven moeten starten, en zich richten op gezond gewicht en leefgewoonten voor en tijdens de zwangerschap. Omdat niet alleen de foetale periode, maar ook de vroege kindertijd een belangrijke periode is voor de ontwikkeling van een gezond hart en vaten, zouden preventie- en interventiestrategieën in de vroege kindertijd ook effectief kunnen zijn in het verbeteren van latere cardiovasculaire gezondheid.

De openbare verdediging zal plaatsvinden in de Senaatszaal, 1e verdieping Erasmus Building, Campus Woudestein. De ceremonie zal exact om 13.30 uur beginnen. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.