Promotie L.M. (Ligia) Cayres Ribeiro

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

L.M. Cayres Ribeiro verdedigt haar proefschrift op woensdag 25 januari 2023, getiteld: ’Deliberate Reflection Upon Clinical Cases as an Instructional Approach to Foster Learning of Scientific Texts‘.

Samenvatting:

Reflectie wordt beschouwd als een belangrijke educatieve benadering in het medisch onderwijs. Medische scholen, docenten en besturen vertrouwen op reflectie om het leren door studenten van scenario’s die voorkomen in de bachelor tot na het afstuderen te ondersteunen.1,2 Hoewel een sterk theoretisch kader de veronderstelling ondersteunt dat reflectie het leren bevordert,3,4 zijn zowel empirisch bewijs voor de resultaten van reflectie momenteel beperkt, evenals de mechanismen die ten grondslag kunnen liggen aan de potentiële positieve effecten van reflectie in de context van het medisch onderwijs. In deze scriptie wordt door middel van een reeks experimenten onderzocht of opzettelijke reflectie op klinische casussen het latere leren van wetenschappelijke teksten die relevant zijn voor de casus voor geneeskundestudenten vergemakkelijkt, en welke mechanismen, motivatie en/of cognitie, ten grondslag kunnen liggen aan dit potentiële positieve effect van reflectie.

De openbare verdediging zal exact om 15.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.