Promotie L.Y.J. (Jacqueline ) Wong

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op 21 januari 2022 verdedigt L.Y.J. Wong haar proefschrift, getiteld: ‘Enhancing Self-Regulated Learning Through Instructional Supports and Learning Analytics in Online Higher Education’.

De flexibiliteit van open online onderwijs, zoals Massive Open Online Courses (MOOC's), heeft meer mogelijkheden geboden om te leren voor velen. Slechts weinig studenten slagen er echter in MOOC's te voltooien. Onderzoek suggereert dat een belangrijke factor die studenten ervan kan weerhouden MOOC's te voltooien, een gebrek aan zelfregulerende leervaardigheden is. Zelfregulerend leren (SRL) is een proces waarin studenten hun motivatie, cognitie, metacognitie en gedrag sturen in de richting van hun doelen. Het doel van dit proefschrift is tweeledig: 1) onderzoeken hoe SRL kan worden gefaciliteerd in MOOCs en 2) het verkennen van  learning analytics als middel om SRL te onderzoeken. Het eerste deel van dit proefschrift beschrijft een systematische review en twee empirische studies over manieren om SRL in MOOCs te ondersteunen. De empirische studies onderzochten de effectiviteit van het stimuleren van SRL en het ondersteunen van het stellen van doelen en planning in meerdere MOOCs. De bevindingen suggereren dat de kenmerken van de MOOC van invloed kunnen zijn op de effectiviteit van SRL-ondersteuning. Het tweede deel van dit proefschrift beschrijft een literatuurstudie en een empirische studie waarin SRL wordt onderzocht doormiddel van learning analytics op basis van trace data. De bevindingen wijzen op het potentieel van learning analytics om de ontwikkeling van SRL over tijd te begrijpen. Het huidige proefschrift biedt inzicht in het ontwerp, de implementatie ,de uitdagingen en toekomstige richtingen voor SRL-ondersteuning in MOOCs alsmede het gebruik van learning analytics om SRL te meten en te faciliteren.

De promoties vinden niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats. Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt. De ceremonie zal exact om 13.00uur beginnen.