Promotie M. (Mathilde) Sanders

Op vrijdag 9 april 2021 verdedigt M. Sanders haar proefschrift, getiteld: ‘Owner Identity and Interdependent Markets’.
Promotor
Prof.dr. J. van Oosterhout
Promotor
Prof.dr.ir. V.J.A. van de Vrande
Begindatum

vrijdag 9 apr 2021, 13:00

Einddatum

vrijdag 9 apr 2021, 14:30

Ruimte
Senaatszaal
Gebouw
Erasmus Building
Locatie
Campus Woudestein

Op vrijdag 9 april 2021 verdedigt M. Sanders haar proefschrift, getiteld: ‘Owner Identity and Interdependent Markets’.

Dit proefschrift van Mathilde Sanders presenteert een aantal lessen over maatschappelijk verantwoord ondernemen die ook voor de corporate governance van online platforms relevant zijn. Meer specifiek beschrijft het hoe de keuze voor bepaalde vormen van eigendom (zoals publieke en private investeerders, stichtingen, klanten- of werknemers coöperaties) en voor de bediening (of uitsluiting) van bepaalde markten hier cruciaal kan zijn.

Dit proefschrift verkent in hoeverre bepaalde identiteiten van de eigenaren van organisaties en de identiteiten van de markten die zij bedienen bij elkaar passen of niet. Nieuwsmediaorganisaties hebben al eeuwen ervaring met hoe zij maatschappelijke (journalistieke) en winstdoelstellingen en logica met elkaar kunnen verenigen in één organisatie. De commerciële en maatschappelijke (of professionele) doelen en logica die horen bij de bediening van tweezijdige markten (zoals adverteerders en abonnees), kunnen met elkaar botsen. Dit proefschrift toont aan dat deze botsing vrijwel afwezig is bij werknemerscoöperaties die hun omzet grotendeels halen uit de markt voor abonnees die goed past bij deze eigendomsvorm. 

De keuze voor bepaalde types eigenaren en businessmodellen kan ook een verschil maken voor de reactie van organisaties op technologische ontwrichting. Dit proefschrift toont aan dat non-profit eigenaren en niet-toegewijde financiële investeerders deze reactie vertragen, terwijl een toegewijde strategische eigenaar (CEO met meerderheidsaandeel, de juiste activa en expertise) deze reactie versnelt. Producerende platformen die alleen de vraagzijde (advertentiemarkt) exploiteren, doorstaan technologische ontwrichting minder goed dan platformen die ook de aanbodzijde (abonnees) bedienen. De gelijktijdige bediening van deze twee markten resulteert echter in een waardepropositie die een mengvorm is met een mix van genres.

De promoties vinden, in verband met het coronavirus, niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats in de Senaatszaal of in de Professor Andries Queridozaal. De kandidaten zullen hun proefschrift in een klein gezelschap of online verdedigen.