Promotie M. (Mihai) Strachinaru

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op woensdag 15 januari 2020 verdedigt M. Strachinaru zijn proefschrift, getiteld: ‘Shear Wave Echocardiography’.

In dit proefschrift laten we zien dat de beoordeling van de linker ventrikelfunctie met huidige echocardiografische methoden uitdagend blijft en onvolledige antwoorden geeft bij een aanzienlijk deel van de patiënten. In een poging om de gaten van deze echocardiografische algoritmen te overbruggen, stellen we een nieuwe manier voor om de eigenschappen van de linkerventrikel te onderzoeken, door gebruik te maken van shear wave imaging (schuifspanningsgolf beeldvorming) met hoge snelheidsopnames. Shear wave imaging biedt een mogelijke manier om het myocardium op afstand aan te raken en de stijfheid ervan te meten. We bewijzen dat cardiale shear wave imaging mogelijk is en kan gebruikt worden om relevante klinische vragen te beantwoorden. Verder onderzoek en technologische ontwikkeling, uitgaande van de basis die we in dit proefschrift uiteenzetten, zou tot een geheel nieuwe manier om naar de hartfunctie te kijken kunnen leiden.

De openbare verdediging zal plaatsvinden in de Prof. Andries Queridozaal, 3e verdieping Onderwijscentrum, Erasmus MC. De ceremonie zal exact om 11.30 uur beginnen. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.