Promotie M. (Mirte) Boelens

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op donderdag 30 Juni 2022 verdedigt M. Boelens haar proefschrift, getiteld: ‘Public Health at the Local Level: Promoting Child and Adolescent Health and Well-being’.

Proefschrift in het kort:

Publieke gezondheid en gezondheidsbevordering kunnen worden ingezet op internationaal, nationaal, regionaal en lokaal niveau. Met name lokale overheidsinstanties zoals gemeenten spelen een steeds belangrijkere rol bij het bevorderen van de gezondheid en het welzijn en bij het verminderen van gezondheidsverschillen van kinderen en adolescenten. Lokale overheidsinstanties kunnen een belangrijke rol spelen bij het verminderen van psychosociale problemen, overgewicht/obesitas en sociaaleconomische gezondheidsverschillen  door het implementeren van preventief beleid, beleidsprogramma’s en interventies. Hoe publieke gezondheid op lokaal niveau precies de gezondheid en welzijn van kinderen en adolescenten kan bevorderen is mede afhankelijk van de beschikbare kennis.

Onderzoek draagt bij aan deze kennis en is belangrijk voor het ontwerpen en implementeren van effectieve interventies, beleid, en beleidsprogramma’s op lokaal niveau. Als eerste is onderzoek naar de gezondheid en het welzijn en naar beschermende en risicofactoren voor bepaalde gezondheidsuitkomsten belangrijk. Als tweede is ook onderzoek nodig dat de effectiviteit, het implementatieproces en effectieve elementen van interventies, beleid en beleidsprogramma’s evalueert.

Dit proefschrift draagt bij aan de kennis over de gezondheid en welzijn van kinderen en adolescenten door potentiële doelgroepen te bestuderen en gezondheidsuitkomsten en hun risico- en beschermende factoren te onderzoeken. Ook draagt dit proefschrift bij aan de kennis over effectieve interventies, beleid en beleidsprogramma’s ter bevordering van een gezonde leefstijl, gezondheid en welzijn van kinderen en adolescenten.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.